Må betale dyrt for villedende markedsføring

Markedsrådet har behandlet klagene fra Blush, BliVakker og Coverbrands. De tre kosmetikkaktørene må betale rekordhøye gebyrer for villedende markedsføring i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday.

Publisert:
Oppdatert:

I juni 2022 fattet Forbrukertilsynet vedtak mot tre kosmetikkaktører (BliVakker, Coverbrands og Blush) for bruk av villedende førpriser i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday 2021.

Forbrukertilsynet mener alle aktørene hadde brukt førpriser som ikke var reelle, slik at forbrukerne kunne tro at de fikk et bedre avslag på produktene enn det som var tilfelle.

Les saken her: Gebyr til tre store kosmetikkaktører

Alle aktørene klaget vedtaket inn til Markedsrådet, som nå har ferdigbehandlet saken. Markedsrådet gir i all hovedsak Forbrukertilsynet medhold, og kosmetikkaktørene blir ilagt både overtredelsesgebyr og forbudsvedtak med tvangsmulkt for brudd på markedsføringsloven.

Overtredelsesgebyr er en sanksjon som ilegges for lovbrudd som de næringsdrivende allerede har begått. Tvangsmulkt blir utløst dersom lovbruddene gjentar seg.

Se Markedsrådets avgjørelse:
BliVakkker
Blush
Coverbrands

Nødvendig med høye gebyrer

Forbrukertilsynet mener det er flere grunner til at gebyrene for denne typen lovbrudd skal settes høyt. Forbrukertilsynet ser at tidligere vedtak ikke har hatt tilstrekkelig allmennpreventiv effekt.

Forbrukertilsynet ser også svært alvorlig på saker hvor aktører tidligere er gjort oppmerksom på lovbrudd, dette illustreres blant annet i disse sakene.

–  Det skal ikke lønne seg å bryte loven. For at næringsdrivende skal ta reglene på tilstrekkelig alvor, ser vi behov for å øke gebyrene sammenlignet med tidligere praksis, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Gebyrene i disse sakene er de høyeste Forbrukertilsynet har gitt for denne type lovbrudd. Vi ser det som nødvendig ut fra lovbruddets karakter, blant annet type brudd, omfang og inntjeningspotensial, samt individual- og allmennpreventive hensyn.

Markedsrådet har redusert gebyrene i forhold til Forbrukertilsynets påstand, men de er fortsatt rekordhøye sammenliknet med tidligere gebyrer gitt for tilsvarende brudd på markedsføringsloven.

Markedsrådet støtter Forbrukertilsynet i at gebyrene for denne typen lovbrudd skal økes, men at økningen bør skje mer gradvis.

Dette er saken:

Flere artikler

Gebyr til daglig leder i Stayclassy

Thomas Holstad må betale 100 000 kroner for brudd på markedsføringsloven, og 200 000 kroner for hver gang han gjentar lovbruddene i fremtiden.