Markedsfører kosmetiske inngrep på populære plattformer for barn

Forbrukertilsynet har sendt brev til 34 klinikker som har ulovlig markedsføring av kosmetiske inngrep på sosiale medier.

Publisert:
Oppdatert:

Gjennom en tverretatlig tilsynsaksjon, gjennomført 28.–29. mars i år, fant Forbrukertilsynet lovbrudd i markedsføringen på sosiale medier hos flere titalls klinikker som tilbyr kosmetiske inngrep.

Se felles pressemelding fra Legemiddelverket, Helsetilsynet og Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet så spesielt etter markedsføring av kosmetiske inngrep som kan bidra til kroppspress blant barn og ungdom, og fant stort omfang av dette. Nå har totalt 34 klinikker mottatt orienteringsbrev fra Forbrukertilsynet, hvor vi påpeker lovbruddene og ber klinikkene innrette seg.

Se liste over alle klinikken nederst i saken

– Vi ser alvorlig på disse lovbruddene. Når barn og ungdom er på sosiale medier bør de slippe å bli utsatt for kommersielle budskap om hvordan de kan endre på naturlige kroppsvariasjoner med kosmetiske inngrep, sier Bente Øverli, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Virkemidler som appellerer til barn

I tilsynsaksjonen ble det avdekket mange eksempler på markedsføring som tar i bruk virkemidler som appellerer til barn, som for eksempel humor, musikk, filter, emojis, rabatter og liknende.

Mange av klinikkene viser også at behandlingene utføres helt usensurert, som for eksempel at det settes fillerinjeksjon i lepper eller gjennomføres trådløft – noe barn bør slippe å se.

Kundene som er avbildet i markedsføringen er ofte unge kvinner uten åpenbare behov for kosmetiske inngrep, noe som lett kan normalisere inngrepene og påvirke andre unge til å ville gjøre det samme.

Det er også utbredt med markedsføring for behandling av akne og aknearr, noe som er spesielt aktuelt for ungdom. Vi har også sett eksempler på markedsføring som oppfordrer til å starte med forbyggende behandling tidlig.

Les mer om hvilke regler som gjelder når man markedsfører kosmetiske inngrep

TikTok er uegnet

Vi tror ikke at klinikkene med hensikt ønsker å rette markedsføringen sin mot barn, men de må ta hensyn til at markedsføringen deres kan sees og høres av barn når de velger kanaler som TikTok.

Tall fra Medietilsynet viser at tilnærmet alle barn er på sosiale medier fra de er 13 år. 4 av 10 barn i alderen 9-11 år bruker Tik Tok, til tross for aldersgrensen på 13 år. Undersøkelsen viser også at 34 prosent av unge i alderen 13–18 år har fått reklame for kosmetiske behandlinger på sosiale medier.

– På bakgrunn av dette er det helt klart at markedsføring som publiseres på TikTok vil kunne både ses og høres av barn, og dermed utløse den særlige aktsomhetsplikten i markedsføringsloven som sier at barn under 18 år har krav på ekstra beskyttelse mot markedsføring som kan føre til kroppspress, sier Øverli.

Algoritmene på TikTok fungerer også slik at du får mer av det innholdet du har vist interesse for, noe som gjør at det kan være kort vei fra en uskyldig sminkevideo til et innlegg som viser en sprøyte som settes i leppene.

– TikTok er derfor en dårlig egnet plattform for markedsføring for kosmetiske inngrep, og slik markedsføring vil lett være lovstridig, sier Øverli.

Forventer at klinikkene rydder opp

Klinikkene har nå fått grundig veiledning gjennom orienteringsbrevene som har blitt sendt ut. I tillegg har Legemiddelverket, Helsetilsynet og Forbrukertilsynet laget en felles veileder, som gir en kortfattet og tydelig innføring i reglene.

– Vi forventer at klinikkene rydder opp, nå som de har fått grundig veiledning om regelverket, sier Øverli.

Forbrukertilsynet har anledning til å ilegge økonomiske sanksjoner dersom klinikkene ikke innretter seg.  

Flere artikler

Se webinar om markedsføring av kosmetiske inngrep

På webinaret vil dere få en innføring i det grunnleggende lovverket som gjelder for markedsføring av kosmetiske inngrep.