Tips oss
Forbrukertilsynet fører tilsyn med åpenhetsloven. Dette betyr at vi jobber med å følge opp formålet og intensjonen med åpenhetsloven. Et av formålene bak åpenhetsloven er å gi allmennheten informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold. Det innebærer blant annet at Forbrukertilsynet fører tilsyn med om informasjonskrav blir besvart, om de blir besvart på en dekkende og forståelig måte, om redegjørelser er publisert og om redegjørelsens krav til innhold overholdes.
Alle kan sende tips til Forbrukertilsynet, det kan du gjøre her på Min side
Dette kan du sende tips om
Informasjonssøkere som har sendt informasjonskrav til en virksomhet, men som ikke har fått svar, har fått avslag, eller hvor frister ikke er overholdt, kan sende tips til Forbrukertilsynet. Det kan man også gjøre dersom man ikke finner en virksomhets redegjørelse, eller har søkt etter informasjon i en virksomhets redegjørelse, men ikke finner informasjonen.
Du kan blant annet tipse Forbrukertilsynet dersom:
- En virksomhet ikke har svart på informasjonskravet ditt innen tre uker etter at virksomheten mottok det, eller innen to måneder i de tilfellene virksomheten har bedt om utsatt svarfrist
- Du mener svaret fra virksomheten ikke er dekkende, skriftlig eller forståelig
- Du har fått avslag på ditt informasjonskrav
- Du ikke har fått en nærmere begrunnelse for avslag på informasjonskrav innen fristen på tre uker etter at virksomheten mottok krav om begrunnelse
- Du ikke finner redegjørelsen til en virksomhet du mener er omfattet av åpenhetsloven
- Du mener en virksomhets redegjørelse ikke oppfyller åpenhetslovens krav til innhold
Dette gjør Forbrukertilsynet med ditt tips
For å følge opp at virksomheter følger loven, fører Forbruketilsynet blant annet tilsyn ved å behandle enkeltsaker.
Forbrukertilsynet kan, basert på din henvendelse, ta opp sak med virksomheten dersom vi mener det er grunnlag for dette. Forbrukertilsynet må ikke behandle alle saker vi blir oppmerksomme på gjennom tips. Tipsene vi får inn blir likevel alltid vurdert grundig. Vi vurderer blant annet sakens alvorlighetsgrad, eller om den har stor prinsipiell betydning og vil bidra til å utvikle praksis for hvordan åpenhetsloven skal forstås. Basert på slike vurderinger prioriterer vi hvilke saker vi følger opp nærmere. Henvendelsene vi får, for eksempel som tips, danner et viktig grunnlag for vårt arbeid med åpenhetsloven.
Forbrukertilsynet kan ilegge sanksjoner for brudd på åpenhetsloven. Et tips kan dermed føre til at virksomheter må endre eller forbedre sitt arbeid med åpenhetsloven. Les mer om hvordan Forbrukertilsynet jobber her.