I en tilsynsaksjon har Forbrukertilsynet sett nærmere på annonsører som bruker påvirkere til å markedsføre på Instagram, TikTok og Snapchat. Målet har vært å avdekke skjult reklame.
Aksjonen viser at det fortsatt er et problem at merkingen skjules på forskjellige måter. Merkingen kan for eksempel være plassert helt ute i kanten eller bak brukernavnet. Liten skriftstørrelse eller farge som går i ett med bakgrunnen kan også gjøre det vanskelig å få øye på merkingen.
Tilsynet oppdaget også flere tilfeller der «ambassadører» ikke har merket reklameinnlegg. Når annonsører inngår langsiktige samarbeid med påvirkere skal alle innlegg som har markedsføringsverdi for annonsøren tydelig fremstå som reklame.
– Vi oppfordrer alle annonsører og påvirkere til å lese vår nye veileder om reklame i sosiale medier. Veiledningen gir en god oversikt over hva som regnes som markedsføring, og viser til gode og dårlige eksempler på merking i forskjellige medier,
sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.
Annonsørene har hovedansvaret
Det er annonsørene som har hovedansvaret for at innleggene blir tydelig merket, selv om det er påvirkerne som publiserer innleggene. Annonsørene må sørge for opplæring, oppfølging og kontroll av påvirkerne de benytter seg av. De må også iverksette tiltak hvis påvirkerne legger ut umerkede eller utilstrekkelig merkede reklameinnlegg fra påvirkere.
Forbrukertilsynet har sendt brev til annonsører som ikke har fått veiledning om annonsøransvaret tidligere. De får nå beskjed om å ta grep, slik at de overholder reglene når de bruker påvirkere i markedsføringen. Påvirkerne som har publisert markedsføringen har også fått kopi av brevene, med informasjon om at de kan ha et medvirkningsansvar ifølge markedsføringsloven.
Annonsørene har frist til 24. juni til å kommentere forholdene i brevet, samt bekrefte at de vil følge lovens krav.
Forbrukertilsynet ønsker strengere sanksjoner for lovbrudd
Barne- og familiedepartementet har foreslått at brudd på forbudet mot skjult reklame skal kunne sanksjoneres med overtredelsesgebyr. Forbrukertilsynet støtter dette og mener dette kan være et godt virkemiddel for å stoppe skjult reklame.
I dag kan Forbrukertilsynet bruke økonomiske sanksjoner ved gjentatte lovbrudd, i form av tvangsmulkt. Dersom vi oppdager gjentatte lovbrudd fra annonsører eller påvirkere vi tidligere har hatt dialog med, er det aktuelt å vurdere tvangsmulkt.