Vil ha bedre digitale vilkår

De som lager digitale tjenester eller dingser vet ikke alltid hvordan de skal lage rimelige avtaler og vilkår. Nå kommer Forbrukertilsynet med en ny veiledning som skal gjøre det lettere for næringsdrivende å holde seg til loven og hindre konflikter.

Publisert:
Oppdatert:

Ifølge Forbrukerrådets undersøkelse inneholder en gjennomsnittelig telefon 250 000 ord med appvilkår. I tillegg til at vilkårene kan være lange og kompliserte å forstå, kan urimelige vilkår skape problemer – både for forbrukerne og for den som selger eller leverer produktet.

Knytter du deg for eksempel til en betalt tjeneste via en app skal du slippe å gjøre det til evig tid. Det skal ikke være komplisert å si opp et digitalt abonnement eller en tjeneste, og du skal også få klar beskjed dersom tilbyderen vil øke prisen på tjenesten eller endre  andre betingelser underveis.

Balanserte avtaler

—  Avtalene skal være balanserte, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

—  Forbrukerne skal ikke måtte finne seg i at rettighetene deres ikke blir respektert. Det er også viktig at ikke avtalene er for lange eller vanskelig skrevet. Da kan forbrukerne gå glipp av det de har rett og plikt til. Enklere språk og uttrykk kan hindre mange konflikter.

 

Facebook, Twitter og Tinder

Europeiske forbrukermyndigheter har de siste årene jobbet for å få større selskaper til å gjøre avtalevilkårene rimeligere og mer balanserte.  Google, Facebook og Twitter gikk nylig med på å endre sine vilkår, ved blant annet ved å begrense sin egen mulighet til å endre avtaler og til å stenge folk ute fra egne brukerkontoer.

Datingappen Tinder gjorde også flere endringer i vilkårene etter krav fra Forbrukerombudet i fjor. Det førte blant annet til at avtaleteksten ble skrevet på norsk, at brukerne ble forsikret om at alt ble slettet når kontoen ble sagt opp og at vilkårene ble kortere og enklere.

Gründere og små bedrifter

Forbrukertilsynet vil minne alle næringsdrivende om at de har et ansvar – også gründere som opererer alene eller i små bedrifter.

—  Det viktigste er at rettighetene til forbrukeren blir ivaretatt, også innenfor den digitale økonomien. Næringsdrivende vil på sin side tjene på å balansere og forenkle avtalene sine, sier Haugseth.

Fra i år kan Forbrukertilsynet lettere bruke sanksjoner mot næringsdrivende som bryter loven.

—  Vårt mål er likevel å få alle typer virksomheter, både nye og etablerte, til å utforme vilkårene slik at det ikke blir nødvendig, sier Haugseth.

Viktig med rimelige vilkår

Forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H) sier det er svært viktig å sikre forbrukerne gode vilkår i en avtale.

— Det er praktisk talt umulig for forbrukerne å sette seg inn i alle vilkårene man møter på nett. Derfor er det viktig at Forbrukertilsynet bidrar til å sikre forbrukernes rettigheter ved å kreve rimelige vilkår i denne type avtaler, og om nødvendig ilegge bøter til de selskapene som ikke ønsker å følge spillereglene, sier Helleland.

Vil du vite mer?

Forbrukertilsynet inviterer til frokostmøte med åpen diskusjon om digitale vilkår på Kulturhuset onsdag 25 april kl. 08.30. Mer informasjon kommer.

Flere artikler

Internasjonal sak blir opna mot Meta for «betal eller samtykk»-løysing

Forbrukartilsynet deltek i behandlinga av ei grensekryssande tilsynssak mot Meta, kor det blir undersøkt om Meta sin "Pay or Consent"-løysing er i strid med europeisk forbrukarlovgiving.