Dagen skal få folk til å bry seg om grunnleggende forbrukerrettigheter, slik John F. Kennedy beskrev dem 15.mars 1962. Hans tale handlet om trygghet, informasjon, retten til å velge og retten til å bli hørt.
I dag kan våre forbrukerutfordringer fort se ut som bagateller. Vi blir irriterte av telefonselgere og frustrerte over avtaler med lang bindingstid. Men vi er stort sett vant til å få det som vi vil og kan levere tilbake en jakke uten å måtte forklare hva som var feil. Likevel ser vi at forbrukerne ofte har for lite makt stilt overfor de med ting å selge.
Tid, krefter, trygghet
Våre forbrukervalg handler om mer enn retten til å bytte en jakke. Det handler om muligheten til å beskytte seg mot svindel på nettet, til å forstå vilkårene for et kredittkort og å ha kontroll over spor vi legger fra oss i butikken. Det er ikke nødvendigvis pengene det står på. Det er tid, krefter, trygghet og kontroll folk ikke vil miste. Friheten til å søke blant varer på nettet føles ikke like stor når det ligger folk på lur bak hver lenke for å samle inn opplysninger om deg som senere brukes til deres fordel.
Det norske Forbrukerombudet så dagens lys et snaut tiår etter at Kennedy talte om forbrukernes rettigheter. Den gang klaget nordmenn på kinoreklame og på margarinpakker som ble delt ut gratis og dermed kunne påvirke folk til å kjøpe flere. I dag har vi reklame overalt og er mer bekymret for at smaksprøvene i butikken skal legge seg på magen enn at de skal tære på husholdningsbudsjettet.
Ny teknologi, nye plattformer
Forbrukerombudet har endret seg i takt med forbrukerne. Nå har vi også skiftet navn til Forbrukertilsynet og fått større makt til å slå ned på lovbrudd. I dag jobber vi blant annet med å rydde opp i vilkårene for digitale tjenester og å videreføre kampen mot svindel på nettet. Ny teknologi og nye plattformer krever en annen type innsats mot påtrengende reklame. Den skaper også et behov for å finne den reklamen noen prøver å skjule.
Derfor trenger vi forbrukermyndigheter og minst én dag viet forbrukerne. Og derfor kan vi trygt slå fast at forbrukerspørsmål ikke handler om luksusproblemer, men om livene våre slik vi alle lever dem.
Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet
Innlegget sto først på trykk i Dagsavisen Nye Meninger