Santander villeder med melon-video

Santander vil fortelle oss at forbrukslån med høy rente ikke alltid er dyrere enn boliglån. Forbrukertilsynet mener banken villeder mer enn den forklarer, og har bedt Santander om endre markedsføringen innen påske. Flere forbrukere lar seg også provosere av reklamen.

Publisert:
Oppdatert:

‘’Lytt til disse melonene! De kan spare deg for en saftig renteregning’’.

Slik er overskriften på reklamevideoen til Santander Consumer Bank Norge der de ved hjelp av to meloner vil vise at et forbrukslån på 13 prosent ikke alltid er dyrere enn et lån på 3 prosent.

Bare en liten bit?

Forbrukslånet og det andre lånet, et lån med sikkerhet i bolig, vises med hver sin melon.

Fordi forbrukslån vanligvis betales ned over kort tid, ender man opp med relativt sett lite rente, hevder fortelleren. Han illustrerer dette med å vise en melonskive. Til sammenlikning illustreres renten på boliglånet med en halv melon – altså mye mer.

Les også: Obos med Eminem-konsert på kreditt

Santander går ut fra at forbrukslånet nedbetales på 2 år mens boliglånet betales over 25 år. I reklamen ender boliglånet opp med rentekostnader som er rundt 3,5 ganger høyere enn forbrukslånet.

— Dette er direkte villedende, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

— Skal sammenlikningen mellom ulike lånetyper være reell, må både lånebeløpet, lånets løpetid og andre forhold være like. Reklamen viser at det er lurt å betale ned lån raskt, og fremstiller det som om det er forbrukslånet som svir minst. Men ekstralån med sikkerhet i bolig kan også ha en kort nedbetalingstid, slik at rentekostnadene blir begrenset.

‘’Dårlig vits’’

En rekke forbrukere påpekte det samme da de fant Santanders video på Facebook.

‘’Man kan ikke sammenlikne epler og pærer’’, skriver en. ‘’ – Er dette en dårlig vits?’’, ‘’Jeg håper ingen tror på dette’’ og ‘’kynisk markedsføring’’, skriver andre i kommentarfeltene på Facebook.

— Det er bra at så mange ser at dette skurrer, sier Haugseth.

— Folk flest er fornuftige, men mange lar seg også friste til å ta opp dyre forbrukslån. Dette er ofte folk i en sårbar posisjon. De skal ikke behøve å bli forvirret av et regnestykke som får 13 prosent til å se mindre ut enn 3 prosent.

Utydelig

Forbrukertilsynet mener også at Santander ikke er tydelige nok når de viser eksempelet som skal illustrere rentekostnadene.

Forbrukertilsynet har nå bedt Santander endre eller fjerne markedsføringen helt.