Forbrukertilsynet i Norge og 22 andre europeiske land har sjekket totalt 207 nettsider som tilbyr mobil-, internett- eller strømmetjenester. I Norge undersøkte Forbrukertilsynet totalt 14 norske mobiltilbydere. Formålet med tilsynet var å sjekke om tilbyderne følger forbrukervernlovgivningen. Det europeiske tilsynet viste at svært mange aktører ikke gir forbrukerne de opplysningene de har krav på. Mange har også ulovlige vilkår i kontraktene de tilbyr forbrukerne.
- 79 prosent av nettsidene hadde ingen lenke til det felleseuropeiske tvisteløsningssystemet, ODR-plattformen, hvor forbrukerne kan klage på både nasjonale og utenlandske aktører.
- 40 prosent av nettsidene ga ikke informasjon om hvilket nasjonalt klageorgan forbrukerne kan kontakte dersom de trenger å løse en tvist med selskapet.
- 30 prosent av aktørene ga seg selv rett til å endre vilkårene i kontrakten, uten å informere forbrukerne på forhånd, eller gi dem en mulighet til å trekke seg fra kontrakten.
- 20 prosent ga ikke forbrukerne god og utfyllende informasjon om at kontraktene ble automatisk fornyet.
– Mange europeiske forbrukere er misfornøyde med mobil- eller internettleverandøren, og vi vet at mange havner i ulike former for konflikter med selskapene. Derfor er det viktig at operatørene gir forbrukerne klar og tydelig informasjon om hvilket klageorgan de kan kontakte dersom de trenger hjelp til å løse en tvist, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.
De europeiske tilsynsmyndighetene vil følge opp lovbruddene overfor selskapene som er sjekket, og kreve at de retter seg etter regelverket.
– Vi forventer at bransjen gjennomgår sine nettsider og avtalevilkår, og sørger for at de gir forbrukerne de opplysningene de har krav på, sier Haugseth.