Annonsørene må ta ansvar

Når annonsører bruker mikroinfluencere til å markedsføre produktene sine, kan de ikke lukke øynene og håpe på det beste, skriver Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har i lengre tid jobbet for at reklame i sosiale medier skal være klart og tydelig merket som reklame. Vårt siste tilsyn viste at de største profilene innen mote, sport og musikk har blitt flinkere til å merke reklame tydelig.

Men markedet som helhet kan ikke friskmeldes. Et kjapt sveip over nettet viser at det fortsatt er mye skjult, eller dårlig merket reklame der ute, særlig på kontoene til såkalte mikroinfluencere. Dette er ofte unge «påvirkere» med interesse for sport, mote eller reise. De er interessante for annonsørene fordi de tar fine bilder – og selv om de ikke topper blogglistene kan de nå ut til trofaste og engasjerte følgere.

Stor påvirkningskraft

Når mikroinfluencerne snakker varmt om et produkt eller en merkevare kan det ha stor påvirkningskraft, nettopp fordi følgerne ofte har en grunn til å følge dem. Kanskje er det én de gikk på skole med, eller et forbilde innenfor idrettsgrenen de selv praktiserer. Noen av mikroinfluencerne inngår samarbeid med annonsører. Andre får gratis produkter sendt i posten. Men vår erfaring er at annonsørene i varierende grad tar ansvar for at de profilene de bruker til å spre reklame, følger loven. Mange annonsører oppgir at de har rutiner for å informere profilene om lovverket. Men når de «bare sender ut gratisprodukter», uten at de eksplisitt har bedt profilene om å omtale produktet, opplever de ikke alltid at det er deres ansvar at innlegg som kommer som et resultat av dette er tydelig merket som reklame. Men det er det.

Ta ansvar for egen reklame

Forbrukertilsynet har i senere tid tatt opp sak med flere annonsører som blir markedsført i sosiale medier uten at det er tydelig for leseren at det er snakk om reklame. Vi krever at de tar ansvar for egen reklame – og sørger for at loven ikke brytes. Dette er ekstra viktig når de bruker unge og ofte uerfarne sosiale-medier-profiler til å markedsføre produktene sine. Annonsørene har et selvstendig ansvar for å sørge for at profilene er godt kjent reglene for merking av reklame, og de må være tydelige overfor dem både om innholdet i reklamen og hvordan den er utformet. De bør også kontrollere at loven faktisk blir fulgt når innleggene står på trykk. Det holder ikke å sende ut gratisprodukter, lukke øynene, og håpe på det beste. Vi kommer til å følge med på dette framover, og ta opp saker med annonsører fortløpende ved behov. Og vi kan slå ned på lovbrudd med sanksjoner. Men vårt håp er at annonsørene som har ansvaret – tar ansvaret!

Innlegget ble først trykket i Dagens Næringsliv