14 mobiltilbydere må forbedre markedsføringen

Forbrukertilsynet gjennomførte et tilsyn med 14 tilbydere av mobiltjenester. Tilsynet viste at de alle fleste ikke ga tilstrekkelig med informasjon i markedsføringen. Nå har de har fått beskjed om å innrette seg etter loven.

Publisert:
Oppdatert:

Tidligere i år gjennomførte Forbrukertilsynet, i samarbeid med 22 andre europeiske land, en undersøkelse av markedsføring på hjemmesidene til ulike tilbydere av mobil-, internett- eller strømmetjenester for å sjekke om de fulgte forbrukervernlovgivingen. Tilsynet viste at de aller fleste ikke ga tilstrekkelig med informasjon i markedsføringen av tjenestene sine.

– Hva som kreves for å holde seg innenfor loven burde være god kjent i bransjen fra før av, ettersom dette er noe vi har hatt stort fokus på. Vi forventer nå at tilbyderne setter seg inn i lovverket, og gjør de endringene som må til, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.

Les også: Telekom-bransjen må opplyse bedre om klagemuligheter

Ikke nok informasjon

I disse ferietider er det mange forbrukere som kan få seg en lite hyggelig overraskelse når de ser mobilregningen, enten på grunn av at de har ringt til utlandet fra Norge eller fordi de har brukt mobildata på fly eller skip/ferge. Tilsynet avdekket at det er et gjennomgående problem at tilbyderne ikke har god nok informasjon om hva som ikke er inkludert i abonnementet. Blant annet er det få av tilbyderne som informerer godt nok om at «roam like home» ikke gjelder når man bruker mobildata på fly og skip. Også god nok informasjon om at «fri bruk i EU/EØS» ikke gjelder anrop som går ut fra Norge mangler hos flere.

– Informasjon som dette må komme tydelig frem i markedsføringen, slik at forbrukeren slipper en uforventet høy mobilregning etter ferien, sier Øverli.

Veiledning skal gjøre det enklere

Forbrukertilsynet kom nylig med en veiledning for tilbydere av mobil, -internett og tv-tjenester. Veiledningen tar utgangspunkt i kravene etter markedsførings –og angrerettloven. Det redegjøres blant annet for praksis rundt bruk av gratis-påstander, billigst-påstander, og bruk av tester og sammenlignende reklame. – Veiledningen skal gjøre det enklere for tilbyderne å holde seg innenfor loven når de markedsfører sine produkter, sier Øverli.

Mobilselskapene har frist til 3. september med å innrette seg og legge frem endringer.