Barne- og likestillingsdepartementet sendte i juni EU-kommisjonens forslagspakke «A New Deal for Consumers» på høring. Kommisjonen foreslår her blant annet øvre rammer for bøter og at forbrukere skal stå sterkere dersom de for eksempel blir lurt av villedende markedsføring. Det foreslås også endringer i forbrukervernregelverket for å tilpasse det til den digitale utviklingen.
Forbrukertilsynet støtter de fleste av forslagene fra Kommisjonen. – Det er ikke nok at forbrukere har gode rettigheter og vern på papiret dersom dette ikke respekteres i praksis, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Viktig med et effektivt regelverk som henger med i tiden
I høringssvaret tar Forbrukertilsynet blant annet til orde for:
- Det bør, på samme måte som i personvernforordningen (GDPR), fastsettes krav til størrelsen på de økonomiske sanksjonene som kan brukes ved brudd på den felleseuropeiske forbrukervernlovgivingen.
- Markedsføringsloven bør ha regler om at brudd på loven kan gi forbrukerne rettigheter i form av for eksempel heving eller erstatning.
- Forbrukertilsynet støtter også Kommisjonens forslag om at administrative myndigheter eller domstolene gis kompetanse til å fatte vedtak mot næringsdrivende om reparasjon, prisavslag, heving, erstatning eller andre beføyelser som skal komme en gruppe av berørte forbrukere til gode.
- I høringssvaret fremhever Forbrukertilsynet også viktigheten av at regelverket tilpasses den digitale utviklingen.
– Alt i alt er det mye positivt i denne pakken med forslag fra EU-kommisjonen, sier Haugseth. – Vi håper at norske myndigheter i det videre arbeidet med forslagene vil være en aktiv pådriver for økt forbrukervern i Europa.