Ber Hennes og Mauritz sette seg inn i reglene for prismarkedsføring

Forbrukertilsynet har fått henvendelser om at Hennes & Mauritz oppgir ulike priser på varene sine, avhengig av hvor du befinner deg på nettsiden. Forbrukertilsynet har sendt brev til H&M for å orientere dem om hvilke regler som gjelder når de markedsfører pris.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har mottatt klage på H&M sin prismarkedsføring. Ifølge klageren er ikke prismerkingen alltid i samsvar med prisen man får oppgitt i handlekurven. Klageren oppgir også at produktet kan ha to forskjellige priser: en pris på oversiktssiden og en annen når du trykker deg inn på produktet.

Ber H&M sette seg inn i regelverket

Forbrukertilsynet har sendt brev til H&M for å opplyse om hvilke regler som gjelder når man markedsfører priser.

– Utgangspunktet for all prismarkedsføring er at opplysningene skal være riktige, klare og fullstendige. Vi ber nå H&M om å sette seg godt inn i reglene, og følge disse, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Ifølge klageren skal H&M også ha satt opp prisen på salgsvarer, i forbindelse med at de har sendt ut rabattkoder hvor de markedsfører at medlemmer i kundeklubben kan få 30% på salget. For at en førpris skal være reell og representativ, må den samme varen ha blitt solgt til denne prisen i en viss periode og et visst omfang før salget.

Den laveste før-prisen

– Dersom varen har vært solgt til flere forskjellige priser i perioden før salget, er hovedregelen at den laveste prisen benyttes som førpris, sier Gjedrem.

I brevet ber Forbrukertilsynet H&M om å sende sine kommentarer til klagen, og en skriftlig bekreftelse på at de vil innrette seg etter regelverket. H&M har frist til 10 september med å svare.