Forbrukertilsynets høringssvar – verdipapirforetaks tilknyttede agenter

Publisert:

I høringsbrevet foreslås det at gjeldende bestemmelser om tilknyttede agenter i verdipapirforskriften § 10-42 til § 10-46 videreføres, men med to ytterligere begrensninger i verdipapirforetaks adgang til å benytte slike agenter: For det første at et verdipapirforetak kun kan ha én tilknyttet agent. For det andre at personkretsen for gjeldende egnethetskrav utvides fra kun å gjelde daglig leder til også å gjelde styremedlemmer og eiere med betydelig eierandel i den tilknyttede agenten. Begrunnelsen er å øke investorbeskyttelsen.

Forbrukertilsynet støtter forslagene og begrunnelsen. Vi viser særlig til Finanstilsynets erfaring med at det i praksis har vist seg krevende for verdipapirforetakene å ha kontroll med at tilknyttede agenter etterlever de krav som stilles til virksomheten, spesielt reglene som skal sikre investorbeskyttelse, og at agenter ofte har vært benyttet av foretak som ikke har hatt like stor oppmerksomhet på regulatoriske krav og investorbeskyttelse. Vi viser også til at Finanstilsynet de senere år har hatt stor oppmerksomhet rettet mot verdipapirforetakenes bruk av agenter, og at det kan se ut til at bruken av agenter som opererer på vegne av verdipapirforetak uten annen konsesjon, etter hvert er blitt redusert.

Forslagene om kun å ha én tilknyttet agent samt utvidelse av egnethetskravet til også å gjelde for styremedlemmer/eiere med betydelig eierandel, vil forhåpentligvis bidra til i større grad å ansvarliggjøre verdipapirforetakene og agentene, slik at de viktige reglene om investorbeskyttelse blir fulgt i praksis. Vi viser til at verdipapirforetakene er ansvarlig for all virksomhet som agenten forestår på verdipapirforetakets vegne, og at verdipapirforetakene ved bruk av agent plikter å påse at verdipapirforetaket fortsatt overholder sine plikter, jf. verdipapirhandelloven § 10-16 andre ledd.

Vi vil peke på viktigheten av at Finanstilsynet fortsatt retter oppmerksomhet mot verdipapirforetakenes bruk av agenter, slik at reglene etterleves og kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte, jf. verdipapirhandelloven § 10-11 om god forretningsskikk og de øvrige reglene om investorbeskyttelse. Dersom det eventuelt skulle vise seg at innstramningene i praksis ikke gir tilstrekkelig god regulering av bruk av tilknyttede agenter, er det viktig at Finansdepartementet foretar ytterligere innstramming av disse reglene – for å oppnå formålet om god investorbeskyttelse.

Med vennlig hilsen for Forbrukertilsynet

Jo Gjedrem
fagdirektør