Ioanna har kontaktet unge jenter på blant annet bildedelingstjenesten Instagram og chattetjenesten Messenger med tilbud om modellkurs. Flere av jentene som har blitt kontaktet var mindreårige.
– Her har mindreårige jenter blitt kontaktet personlig og oppfordret til å melde seg på modellkurs. Dette anser vi som en direkte kjøpsoppfordring til mindreårige, og det er strengt forbudt, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
Flere overtramp
Jentene det er snakk om har heller ikke gitt samtykke til å få reklame sendt direkte til sin innboks. Dette er et brudd på spamforbudet.
Donna Ioanna avsluttet markedsføringen da Forbrukertilsynet tok kontakt i sommer, men alvorlige brudd på markedsføringsloven hadde allerede funnet sted. Derfor fattes det nå vedtak om overtredelsesgebyr.
– Barn og unge har krav på ekstra beskyttelse ikke bare overfor aggressiv markedsføring, men også på nett og i sosiale medier, sier Haugseth.
Forbrukertilsynets vedtak kan påklages til markedsrådet innen tre uker.
Les vedtaker her.