I år som i fjor er strøm på klagetoppen. Klagene gjelder stort sett telefonsalg og villedende markedsføring. I 2018 kom det også inn mange klager på internettjenester, mobilbransjen og kredittmarkedsføring.
– Markedsføring av strøm irriterer fortsatt, men vi ser også en stor økning i klager på tjenester folk har bestilt på internett og hvor det for eksempel er vanskelig å komme seg ut av avtalen. Hovedregelen er at det skal være like enkelt å komme seg ut av en avtale som å inngå den, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Telefonsalg fortsatt verste markedsføringform
Telefonsalg er også i 2018, med totalt 1546 klager, den markedsføringsformen Forbrukertilsynet fikk flest klager på. Forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg klager på at næringsdrivende ikke respekterer reservasjonen.
– Vi har fattet flere forbudsvedtak og ilagt overtredelsesgebyr for selskaper som har ringt forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, i 2018, og det vil vi fortsette med i 2019, sier Haugseth.
Spam og nettsvindel topper tips-statistikken
Antallet tips Forbrukertilsynet mottok i 2018 har økt med 56,7% sammenlignet med 2017 til totalt 8826 tips. På tips-toppen finner vi spam og nettsvindel.
– Vi har sett en stor økning i tips om uønsket spam. Nettsvindel og falske nettbutikker er også noe som veldig mange forbrukere opplever problemer med og sier fra til oss om, sier Haugseth. – Vi har planlagt å øke innsatsen vår i 2019 for å komme disse problemene til livs.