Tryggere å leie bil i Europa

De fem største bilutleiefirmaene i Europa har forpliktet seg til å endre måten de oppgir priser på, slik at forbrukere ikke blir overrasket av tillegg i prisen når man bestiller leiebil.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet har sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen krevd at selskaper som driver bilutleie skal endre praksis. Hvis det for eksempel koster ekstra å levere tilbake leiebilen utenom åpningstidene til selskapet eller på et annet sted enn der den leies, må disse ekstrakostnadene inkluderes i totalprisen.

– Forbrukerne har krav på å få oppgitt alle kostnader knyttet til leieavtalen før de inngår den. Aktører som driver med bilutleie må på lik linje med andre følge europeisk forbrukervernlovgivning, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Endrer vilkårene

I tillegg ble selskapene bedt om å gjøre ulike endringer i avtalevilkårene sine, for å gjøre dem klarere. Dette inkluderer spesielt informasjon som er viktig å vite om før man inngår avtalen, som blant annet inkludert kjørelengde, drivstoff og avbestillingsregler.

Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt har nå informert om at de vil gjennomføre de endringene som forbrukermyndighetene har krevd.

– Forbrukere skal slippe å måtte gå seg vill i kompliserte kontrakter og betale uforutsette utgifter, når man skal leie bil. Endringene kommer til å gjøre det lettere for forbrukerne å sette seg inn i prisene og annen viktig informasjon før de inngår avtalen, sier Haugseth.

For mer informasjon, se EU-kommisjonens pressemelding her.