Avtalevilkårene skal nå bli tydelige på at brukerne vil motta målrettet reklame basert på sine personopplysninger. Dette har vært et av de viktigste fokusområdene til forbrukermyndighetene i saken mot Facebook.
– Facebook som plattform koster ikke penger, men i realiteten betaler du med personopplysninger. Det er viktig at Facebook gjør denne forretningsmodellen tydelig for kundene sine, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Bedre rettigheter for brukerne
Avtalevilkårene til Facebook gjelder alle brukerne. Enkeltpersoner har ikke mulighet til å forhandle om slike avtalers innhold. Derfor har myndighetene krevd at Facebook gjør endringer i flere avtalevilkår som har vært urimelige, fordi de har vært uklare eller har vært ubalanserte til ugunst for forbrukerne.
– Det er viktig at også databaserte forretningsmodeller følger norsk og europeisk forbrukervernlovgivning. Når Facebook, som et av de største selskapene innen bransjen, endrer sine avtalevilkår, er det et skritt i riktig retning for at forbrukernes rettigheter i den digitale økonomien ivaretas, sier Haugseth.
Noen av de viktigste endringene gjelder
- Klagerett for forbrukere som får fjernet innhold de har lagt ut på Facebook
- Ryddigere prosess ved fjerning av innhold eller stenging av brukerkonto
- Varsel og hvilke rettigheter man har ved endring av Facebooks avtalevilkår
Endringene i vilkårene kreves gjennomført før utgangen av juni 2019, og er en oppfølging av en tidligere sak der forbrukermyndighetene i Europa samarbeidet om å få de største sosiale mediene til å endre vilkårene sine.
Les også: Facebook og Google endrer avtalevilkårene
Forbrukertilsynet har en egen veiledning om hvilke krav som stilles til avtalevilkår for digitale ytelser, som f.eks. sosiale medier. Den finner du her: https://www.forbrukertilsynet.no/digitalevilkar
Les også: EU-kommisjonens pressemelding