For å gjøre det litt enklere å holde seg innenfor loven har Forbrukertilsynet nå oppdatert spørsmål og svar om merking av reklame i sosiale medier.
– Vi ser at det stadig dukker opp nye spørsmål når det kommer til reklame i sosiale medier, og mange vet ikke hva som kreves av dem for å holde seg innenfor regelverket. Vi ønsker at informasjonen skal være så enkel og lett tilgjengelig som mulig, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Du finner spørsmål og svar-siden her.
Varsler tilsynsaksjon
Forbrukertilsynet skal i løpet av våren gjennomføre en tilsynsaksjon i sosiale medier, for å sjekke reklamemerking i ulike kanaler, og oppfordrer alle som driver med dette til å sette seg inn i regelverket.
– Vi ønsker ikke at folk skal bryte loven, og håper å finne færrest mulig brudd under aksjonen. Vi oppfordrer alle påvirkere til å ta en gjennomgang i sine kanaler og sørge for at merkingen er riktig, sier Skjelbostad.
Lagt inn spørsmål om markedsføring av kosmetisk behandling
De siste årene har det dukket opp mer og mer markedsføring for kosmetisk behandling i sosiale medier, noe som ikke bare stiller spørsmål etter loven, men også etisk, fordi det kan bidra til å skape et uønsket kroppspress blant unge.
På spørsmål og svar-siden er det nå lagt til et spørsmål om hva man må tenke på dersom man får forespørsel om å markedsføre for en kosmetisk behandling i sosiale medier.
Svarer på spørsmål på Instagram
Forbrukertilsynet har også Instagram-profilen Somepatruljen for å enklere komme i kontakt med påvirkerne, og for å senke terskelen for å stille spørsmål.
– Har du konkrete spørsmål om merking av reklame er det bare å sende oss en melding der, sier Skjelbostad.