PostNord får rekordstort gebyr for SMS-spam

Forbrukertilsynet har fattet vedtak mot PostNord på 600 000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt SMS med markedsføring til hundretusenvis av forbrukere, uten å ha innhentet gyldig samtykke.

Publisert:
Oppdatert:

I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855 174 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke. Meldingene inneholdt markedsføring for PostNords egne tjenester og tilbud fra samarbeidspartnere.

– Å sende ut så mange reklame-meldinger uten å være sikker på at man har gyldig samtykke, er et grovt brudd på markedsføringsloven, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet. – Vi har derfor ilagt PostNord et overtredesegebyr på 600 000 kroner, og bedt dem sørge for å følge regelverket i framtida.

PostNord har gitt uttrykk for at SMS-ene ble sendt ut for å avhjelpe en presset situasjon før jul ved å blant annet informere forbrukere om hvordan forbrukerne kunne motta pakker mest mulig effektivt.

­­– SMSene inneholdt markedsføring, og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ha innsett, sier Elton Haug.

Innhenter personopplysninger

Forbrukertilsynet mottok totalt 18 klager på SMSene fra PostNord. I flere av klagene kom det tydelig frem at den eneste kontakten forbrukerne hadde hatt med PostNord, var som pakkeleverandør ved handel i forskjellige nettbutikker.

– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier Elton Haug.

PostNord kan klage på vedtaket til Markedsrådet innen tre uker.

Les vedtaket her.