I desember i 2018 sendte PostNord ut to SMS-er med omtale av «gode tilbud», «rabatter og fordeler», og informasjon om tjenesten my.postnord. PostNord ga også praktisk informasjon om henting av pakker i forbindelse med julehandelen.
– Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at disse meldingene var markedsføring. Og å sende ut markedsføring på SMS uten samtykke fra mottakerne er som kjent ulovlig, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.
Reklame, ikke informasjon
PostNord hevdet tekstmeldingene ikke kunne anses som markedsføringshenvendelser ettersom formålet med disse først og fremst var å gi informasjon til kundene. Markedsrådet var ikke enig i dette og la vekt på at SMSene både reklamerte for tjenesten my.postnord og PostNords shoppingplattform.
– Det er tillatt å sende ut praktisk informasjon på SMS til kunder uten forhåndssamtykke. Men når tekstmeldingene også inneholder markedsføring må den næringsdrivende ha innhentet samtykke fra mottakerne, sier Haug.
Forbrukertilsynet ila PostNord et overtredelsesgebyr på 600 000 kroner i sitt opprinnelige vedtak. Markedsrådet justerte gebyret ned til 400 000 kroner. Dette er likevel det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame.