Forbrukertilsynet har over flere år ført tilsyn med markedsføring og avtalevilkår av tjenester innen tv, internett og mobil. I fjor lanserte tilsynet en ny veiledning om krav til markedsføring av ekomtjenester. Nå følges dette opp med en veiledning om hvordan vilkårene i avtaler om internettilgang skal utformes for å være klare og balanserte. Sammen dekker de to veiledningene det som tidligere var en bransjenorm om markedsføring og standardvilkår for internettaksess til forbrukere.
Veiledningen finner du her: Forbrukertilsynets veiledning om avtalevilkår ved salg av internettilgang
Oppdatert med ny lovgivning og praksis
Veiledningen viderefører noe av innholdet i bransjenormen, men er oppdatert i tråd med ny lovgivning og praksis. Den gjelder for næringsdrivende som tilbyr internett til forbrukere, og beskriver hva Forbrukertilsynet anser som rimelige standardvilkår for internettilgang. Klare og balanserte vilkår er viktig for å hindre tvister mellom forbrukere og internettilbydere.