Forbrukertilsynet politianmelder XXL etter prisjuks

Tidligere ansatte hevdet i sommer at selskapet hadde manipulert salgstall ved at ansatte kjøpte og returnerte varer slik at de kunne bruke uriktige førpriser i markedsføringskampanjer.

Publisert:
Oppdatert:

Det var E24 som avdekket forholdene.

Forbrukertilsynet har gjort egne undersøkelser der vi har gått gjennom det materialet XXL har levert til oss de siste årene. Formålet har vært å få på det rene om kjeden har levert uriktige opplysninger til oss.

XXL har også gjennomført sin egen gransking, utført av selskapets advokater i DLA Piper. Der kom det frem at praksisen som E24 beskrev i sine nyhetssaker hadde forekommet.

I de sakene Forbrukertilsynet har tatt opp med XXL kan vi ikke se å ha mottatt manipulerte salgstall som dokumentasjon – selv om det ikke kan utelukkes. Derfor vil det ikke bli fattet noe vedtak etter markedsføringsloven i denne saken.

– Forbrukertilsynet har ikke funnet grunnlag for å sanksjonere XXL da de fiktive kjøpene ikke ser ut til å kunne kobles til de XXL-sakene vi har vurdert i vår saksbehandling, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

– Vi vil likevel understreke at vi ser svært alvorlig på praksisen som har funnet sted i XXL, sier Haugseth.

Mulig brudd på straffeloven

Selv om det ikke er grunnlag for å sanksjonere XXL etter markedsføringsloven, finner Forbrukertilsynet likevel at saken bør vurderes etter straffeloven. Dette faller utenfor Forbrukertilsynets myndighet og kompetanse, og derfor sendes saken videre til politiet.

– Det fremstår ganske klart at meningen med de fiktive transaksjonene må ha vært å skjule mulige brudd på markedsføringsloven, sier Haugseth.

– Etter mitt syn har dermed formålet med XXLs praksis vært å bevisst føre forbrukerne og Forbrukertilsynet bak lyset. Nettopp derfor går vi til det steget å politianmelde XXL for mulig brudd på  straffelovens bestemmelse om bevispåvirkning (§ 160).