17 kliniker og 16 påvirkere ble sjekket i aksjonen, og fokuset denne gangen var på grovere behandlinger. Av dem har vi tatt opp sak med fire klinikker og en påvirker. Påvirkerne som klinikkene har brukt for å markedsføre behandlingene har også mottatt et orienteringsbrev hvor de oppfordres til å ha et bevisst forhold til alderen på sine følgere, og hvilke samarbeid de velger å inngå.
Det groveste tilfellet som ble funnet var innlegg om en rumpeoperasjon, hvor vi i første omgang har bedt påvirkeren om å oppklare et par ting i forbindelse med innlegget.
– Vi har bedt om klarhet i om innlegget er markedsføring, og oversikt over alderen på følgerne hennes. Hvis det viser seg at det er markedsføring, og hun har mindreårige følgere, vil vi ta saken videre, sier Tonje Hovde Skjelbostad.
Les også: Mener dansk påvirker bryter loven
Tilsyn fungerer
Klinikkene som mottar brev har blant annet brukt påvirkere med mindreårige følgere til å markedsføre behandlinger som fillers, Dermapen og medisinsk peeling. Et av brevene omhandler også manglende merking av reklame.
Imidlertid viser aksjonen at de som fikk brev etter tilsynsaksjonene i fjor har blitt bedre i perioden markedsføringen ble gjennomgått.
– Det virker som påvirkerne og klinikkene er blitt mer bevisste på hva de legger ut, og er mer kjent med regelverket. Etter denne aksjonen er det tydelig at det fungerer med jevnlige tilsyn, det er vi glade for, sier Skjelbostad.
Oppdatert veilederen med ny praksis
I fjor lanserte Forbrukertilsynet en veiledning om markedsføring av skjønnhetsprodukter og –behandlinger i sosiale medier, med formålet å gjøre informasjonen om regelverket mer tilgjengelig.
Veilederen ble oppdatert på nytt i 2024. Se veilederen her: Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring av kosmetiske behandlinger og produkter i sosiale medier
Skjelbostad oppfordrer forbrukere til å sende inn tips hvis de kommer over markedsføring som kan være i strid med regelverket.
– Kommer du over en påvirker eller klinikk vi burde ta en nærmere titt på, er det bare å sende oss en melding på Instagram, sier hun.