Forbudsvedtak for skjult reklame i sosiale medier

Forbrukertilsynet har fattet forbudsvedtak med tvangsmulkt mot Sports Nutrition AS for brudd på forbudet mot skjult reklame. Dette er det første slike vedtaket mot et norsk selskap for skjult reklame i sosiale medier.

Publisert:
Oppdatert:

Sports Nutrition er leverandør av sportsernæring. I likhet med mange andre selskaper benytter firmaet påvirkere til å markedsføre sine produkter i sosiale medier. Påvirkerne mottar diverse produkter for å promotere selskapet og produktene på Instagram.

– Bruk av påvirkere er en populær markedsføringsstrategi der man benytter påvirkningskraften som finnes i sosiale medier. Det er viktig at slik markedsføring ikke gir inntrykk av å være personlige anbefalinger fra påvirkere som mange ser opp til, men at det er tydelig at det dreier seg om markedsføring, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet tok opp sak med selskapet første gang i februar 2019 etter å ha observert umerkede reklameinnlegg på påvirkernes profiler. Siden har Forbrukertilsynet registrert en rekke innlegg det siste året som enten har manglet merking eller hvor merkingen har vært svært utydelig.

Som annonsør er Sports Nutrition hovedansvarlig for at reglene i markedsføringsloven overholdes. Fremfor å gjøre nødvendige grep overfor påvirkerne som samarbeider med firmaet, har selskapet i stedet valgt å dele de lovstridige innleggene videre på sine egne Instagram-kontoer.

Forbrukertilsynet har fastsatt at Sports Nutrition må betale tvangsmulkt på 20 000 kr per innlegg i sosiale medier som er i strid med vedtaket. Firmaet kan klage på vedtaket innen 16. juli 2020.

Les vedtaket her.