Veiledningen er oppdatert med ny praksis fra Markedsrådet og lovgivning. Formålet er å informere de næringsdrivende om regler og praksis på feltet slik at de kan innrette markedsføringen etter kravene. Budskap om salg, billig, tilbud ol. er blant de mest brukte og populære markedsføringsteknikker i mange bransjer. De fleste næringsdrivende ønsker å følge regelverket, og her vil de få svar på mange spørsmål som kan oppstå når man utformer prismarkedsføring.
– Vi ser at mange næringsdrivende ikke gir god nok informasjon om salg og tilbud. Vi oppfordrer alle næringsdrivende til å sette seg inn i regelverket som er aktuelt for dem, så de vet hva som kreves for å holde seg innenfor loven. Det er spesielt viktig nå før Black Friday, hvor det er mye salgsmarkedsføring, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Veiledningen gjelder for alle næringsdrivende, uansett bransje, som driver med markedsføring av pris.
Les veiledningen her: Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring
Mange tilfeller av manglende førpris
Under fjorårets Black Friday fant Forbrukertilsynet flere tilfeller av markedsføring hvor det ikke ble oppgitt førpris. I forbindelse med det ble det sendt ut brev til 14 aktører, som ble bedt om å gjøre endringer i markedsføringen.
Les også: Svart fredag utan førpris