Ferietur på kreditt?

Frister det å reise vekk fra dårlig norsk sommervær eller å kjøpe en ny båt, selv om lommeboka er slunken? Sjekk nøye hvor mye du faktisk må betale før du tar opp et lån.

Publisert:
Oppdatert:

Tilbudene om forbrukslån du kan få på dagen – helt uten sikkerhet – florerer på nett og i sosiale medier. Men før du lar deg friste til å finansiere charterferien med raske penger, bør du sette deg inn i hva lånet faktisk vil koste deg.

All markedsføring av lån og kreditt skal inneholde lovpålagte opplysninger som skal gi deg svar på nettopp dette.

– De fleste som kjøper dyre luksusvarer vet hva varen koster. Langt færre kan svare på hva sluttprisen faktisk blir når lånet er nedbetalt, sier  forbrukerombud Gry Nergård.

Høye gebyrer

Prisen på et lån er ofte en kombinasjon av renter og gebyrer. Den beste måten å få oversikt over hva lånet koster, er å sjekke den effektive renten. Den omfatter alle rentekostnader og gebyrer som skal betales, og oppgis i en prosentsats. Et lån med lav rente kan vise seg å bli dyrere enn et lån med høy rente, dersom du må betale store gebyrer for etablering og avdrag. Ved sammenligning av to lån, bør du derfor normalt velge det lånet som har lavest effektiv rente.

Holder øye med markedsføringen

Forbrukerombudet har de siste årene ført jevnlige tilsyn for å sjekke at långiverne gir alle lovpålagte opplysninger. Tilsynet har ført til at vi i løpet av en treårsperiode fra 2011 til 2014 har tatt opp totalt 109 saker hvor aktørene har brutt loven. Selv om de fleste aktørene nå har med prisopplysninger, gis informasjonen ofte kjapt, med liten skrift eller med kryptiske forkortelser de færreste forstår.

– De lovpålagte opplysningene bidrar til at forbrukerne kan skille mellom gode og mindre gode tilbud. Men det er ikke tilstrekkelig å opplyse om lånets kostnader, hvis informasjonen ikke når frem til forbrukerne, sier Nergård.

Forbrukerombudet har sammen med representanter fra bransjen laget en veiledning som skal gjøre det enklere for aktørene å følge krav til opplysninger i markedsføringen.