TUI må opplyse om rett til refusjon

I sine brev til kunder som har fått pakkereisen avlyst, unnlater reisearrangøren TUI å nevne alle rettighetene kundene har.

Publisert:
Oppdatert:

Koronaepidemien har ført til at de fleste pakkereiser har blitt kansellert, og dessverre vil sannsynligvis flere måtte avlyses før smitten er under kontroll. Pakkereiseloven gir kundene viktige rettigheter i slike situasjoner, blant annet retten til refusjon av hele billettprisen.
Forbrukertilsynet har bedt TUI gi kundene tydelig informasjon om denne rettigheten.

Krav på å få tilbakebetalt

Forbrukertilsynet oppdaget at TUI kun opplyste kundene om rett til nytt reisetidspunkt eller gavekort når reisene ble kansellert. De reisende har imidlertid også krav på å få tilbakebetalt alle innbetalte beløp.
Dette er en viktig og klar rett kundene har etter pakkereiseloven, og også den sikreste måten å få tilbake det som er innbetalt.
TUI nevnte ikke refusjonsretten i sitt brev til kundene. Det er villedende, og Forbrukertilsynet har bedt TUI ta inn denne opplysningen.
– Det er svært viktig at forbrukerne blir gjort kjent med rettighetene sine i denne sammenhengen. Dette er en tid der noens privatøkonomi er presset, og muligheten for tilbakebetaling kan være av stor betydning, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

– Mer aktuelt enn noensinne

Forbrukertilsynet har gjennom pandemien tatt opp en rekke saker med reisebransjen for å sikre at forbrukerne får klar og riktig informasjon, og ikke minst at arrangørene rent faktisk refunderer pengene til kundene.
– Pandemien har gjort regelverket mer aktuelt enn noensinne, sier Rønningen.
– Godt forbrukervern er spesielt viktig i en krisetid. Retten til å få pengene tilbake hvis varen eller tjenesten ikke leveres, er grunnleggende og av spesielt stor betydning for forbrukere som er permittert eller på andre måter økonomisk rammet.