Prinsipielt vedtak i sak i Forbrukerklageutvalget

Forbrukerklageutvalget fattet i mars i år et vedtak i en såkalt prinsipiell sak. Saken handler om et betalt hytteopphold som ikke kunne bli gjennomført da koronaen kom til Norge.

Publisert:
Oppdatert:

Saken gjaldt avtale om leie av en hytte i en periode i april 2020, der hytteoppholdet ikke kunne gjennomføres på grunn av restriksjonene som ble innført som følge av koronapandemien.

Forbrukerklageutvalget behandler først og fremst saker om kjøp av ting til forbruker, om kjøp og salg mellom private parter, om håndverkertjenester og om avtaler etter angrerettloven. Utvalget kan også behandle andre typer forbrukersaker, hvis de ser at saken er prinsipiell. Det er den for eksempel hvis den reiser spørsmål som gjelder mange forbrukere, eller den handler om et tema hvor det er særlig behov for rettslig avklaring. Dette var en slik sak.

I Forbrukeklageutvalget fikk forbrukeren medhold i sitt hevingskrav.

Vedtaket i saken kan du lese her.

Flere artikler

Flere store reiseselskap plikter til å tilbakebetale forbrukere innen 14 dager hvis reisen blir kansellert

Noen av de største reiselskapene har forpliktet seg til flere avtaler som sørger for bedre forbrukerrettigheter på reise.