Krav til bruk av tester i markedsføring av mobil
«Best i test», «Norges raskeste nett», «Best på kundeservice», «Mest fornøyde mobilkunder».
Testresultatene florerer i markedsføringen til mobiloperatørene. I et marked med sterk konkurranse om kundene, trenger forbrukerne god informasjon om de ulike tilbudene for å kunne ta gode valg.
Her er våre grunnleggende krav til mobiloperatørene som bruker tester i markedsføring:
Testen må gi grunnlag for påstandene som brukes i markedsføringen.
Tester er ofte komplekse og resultatet består gjerne av sammensatte vurderinger og konklusjoner. Et selskap som vil vise til et testresultat i markedsføringen, må derfor sette seg godt inn i testen og sørge for at de har dekning for det de kommuniserer i markedsføringen.
Ikke henvis til eldre utgaver av en test, når nyere tester er gjennomført.
Det hjelper ikke at et selskap var best i 2011 hvis en ny utgave av testen viser at noen andre er bedre . På områder hvor teknologien er i rask utvikling kan en test være uaktuell, selv om det ikke er utført nye tester.
Generelle påstander som «Best i test» må konkretiseres.
Man må alltid vise til hva man er ansett som best på dersom man bruker en generell påstand i markedsføringen.
Gi alltid informasjon om:
– Hvilken test man viser til
– Hvem som utførte testen
– Dato for gjennomføring av testen
– Hvor testen er publisert i sin helhet
Tester som brukes i markedsføringen må være relevante og representative
Forbrukerombudet sendte i juni 2016 ut et brev til mobiloperatørene om hvilke krav loven stiller til bruk av tester i markedsføring.
Etter at brevet ble sendt ut har vi bedt både Telia og Telenor om å stanse eller endre ulovlig markedsføring hvor de har brukt testresultater på en måte som kan villede forbrukerne.
Vi vil gjennomføre tilsyn for å sjekke at bransjen følger kravene.