Stadig flere store aktører i reiselivsbransjen reklamerer nå for «gebyrfri endring» ved bestilling av billetter.
– Ved markedsføring av slike tilbud skal vilkårene og eventuelle begrensninger i tilbudet fremgå tydelig, slik at forbrukerne ikke blir villedet. Særlig viktig er det at tidsfrister for å gjøre endringer kommer klart frem, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Informasjonen må være tydelig
Forbrukertilsynet har fått klager på, og har selv observert, at vilkårene for å endre billetter ofte ikke fremgår eller ikke fremgår tydelig nok, på selskapenes nettsider og i annen markedsføring.
Det er særlig tidsbegrensninger for gebyrfri endring som ikke kommer tydelig nok frem.
Dette gjør at mange forbrukere blir villedet når de skal bestille billetter, og mange ender opp med billetter de trodde var mulig å endre, men som de likevel ikke får endret.
12 aktører har fått brev
Forbrukertilsynet har derfor sendt ut et orienteringsbrev til 12 store reiselivsaktører og flyselskaper med aktiv markedsføring av gebyrfri endring. Disse får i brevet beskjed om at de i all markedsføring tydelig må informere om vilkår og begrensninger i tilbudet, nettopp for å sikre at forbrukere ikke bestiller billetter på feil premisser.
Du kan lese orienteringsbrevet her. Liste over de som har mottatt brevet finner du her.
– Forbrukertilsynet har bedt aktørene gjennomgå sin markedsføring av gebyrfri endring og lignende markedsføring for å sørge for at denne er i samsvar med lovens krav. Forbrukertilsynet vil ved behov kontrollere og følge opp eventuelle lovbrudd fremover, sier Rønningen.
Les også: Må gi informasjon om rettar ved kansellering, avbestilling og endring av reiser