Veiledning om skjerpet opplysningsplikt for strømleverandører

Publisert:
Oppdatert:

Fra 1. november 2022 endres prisopplysningsforskriften. Du kan lese selve endringene i kapittel 6 i forskriften her.

Etter at endringene har trådt i kraft, stiller forskriften følgende krav:

1) tydeligere krav til opplysninger i markedsføring

2) krav til prisliste

3) skjerpede krav til varsling ved endring eller opphør av strømavtale.

Formålet med endringene er å legge til rette for et mer velfungerende og forbrukervennlig strømmarked.

Endringene gir strømleverandører en skjerpet opplysningsplikt overfor kundene.

Krav til opplysninger i markedsføring

Etter markedsføringsloven § 8 er en handelspraksis villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.

I praksis går dette ut på at forbrukerne skal få tilstrekkelig med opplysninger i markedsføringsføringen til at de kan forstå hva både avtalen og produktet eller tjenesten går ut på. Forbrukerne skal også kunne bruke denne informasjonen til å sammenlikne avtalen med andre avtaler.

I prisopplysningsforskriftens § 20 er det nå vedtatt en liste over opplysninger som ansees som vesentlige etter markedsføringsloven § 8. Dersom disse opplysningene ikke blir gitt, vil markedsføringen kunne anses å være villedende.

Når skal opplysningene gis?

Det skal gis opplysninger ved all «kommersiell kommunikasjon» som utgjør en «oppfordring til kjøp» Men, hva betyr det?

Kommersiell kommunikasjon

Kommersiell kommunikasjon betyr all markedsføring og reklame som har et kommersielt formål, og som er rettet mot forbrukere.

Enhver angivelse av et produkt, tjeneste eller liknende i kommunikasjon som er egnet å treffe forbrukere, vil være å regne som kommersiell kommunikasjon. Kommersiell kommunikasjon er et vidt begrep og omhandler mer enn hva man normalt vil kalle «markedsføring».

Oppfordring til kjøp

Oppfordring til kjøp betyr kommersiell kommunikasjon som angir ytelsens egenskaper og pris på en egnet måte og dermed setter forbrukerne i stand til å foreta et kjøp, se markedsføringsloven § 8 femte ledd.

Om en reklame / markedsføring er «oppfordring til kjøp» eller ikke, må vurderes konkret. I praksis kan all markedsføring der forbruker kan forstå at det er snakk om markedsføring av én eller flere strømavtaler, og der en eller annen pris er angitt, anses som en kjøpsoppfordring. Markedsføring som kun dreier seg om merkevaren (eks. firmanavnet eller angivelse av visjon, uten at noen form for pris er angitt), vil ikke være en oppfordring til kjøp.

Ikke oppfordring til kjøp

Annonse for det fiktive strømselskapet Ekte Strøm. Slagordet er "strøm gjort lettere".
Markedsføring som kun inneholder merkevarenavn og slagord, vil ikke være en oppfordring til kjøp.

Oppfordring til kjøp

Markedsføringen er klart reklame for en strømavtale, og inneholder en pris, her i form av en fra-pris. Dermed vil dette være en oppfordring til kjøp.

For å illustrere kravene i forskriften, har vi laget ulike eksempler på god og dårlig markedsføring. Disse fiktive annonsene er ikke ment som en mal, men er brukt som eksempler for å illustrere viktige punkter i regelverket.

Eksemplene er basert på faktisk markedsføring, men de er utstyrt med fiktive merkenavn. Annonsene for Ekte Strøm viser markedsføring som oppfyller kravene i regelverket, mens annonsene for Lurestrøm viser markedsføring som kan være problematisk.

Du kan klikke på illustrasjonene for å se en større versjon.

Hvilke opplysninger skal gis?

Strømleverandøren må i markedsføringen gi alle «vesentlige opplysninger» om avtalen, produktet eller tjenesten som forbruker trenger for å kunne sette seg inn i og forstå hva det egentlig går ut på. Dette vil som et minimum utgjøre opplysninger om de følgende elementene.

Avtaletype

Det skal gis opplysninger som gjør det mulig for forbrukeren å forstå hva slags type avtale det er snakk om: for eksempel spotprisavtale, fastprisavtale, standard variabel avtale eller forvaltningsavtale. Dersom avtalen kombinerer flere avtaletyper skal det gis informasjon som gjør det mulig for forbrukeren å forstå hvilken avtaletype som gjelder når, og hva som gjelder for den enkelte avtaletypen.

Bildet viser en annonse for det fiktive selskapet Ekte Strøm. Annonsen gjelder produktet Sesongstrøm.

Det skal gis opplysninger som gjør det mulig for forbrukeren å forstå hva slags type avtale det er snakk om, og når den enkelte avtaletypen gjelder. Du kan klikke på bildet for å få opp en større versjon.

Hvis det er snakk om en spotprisavtale, skal det i tillegg gis opplysninger om beregningsmetoden. Om en avtale er basert på timesspot eller volumvektet, er dette vesentlig for at forbrukeren skal forstå hvilken avtaletype det er snakk om.

Annonse for det fiktive selskapet Ekte Strøm. Annonsen gjelder en spotprisavtale beregnet etter månedlig gjennomsnittspris.

Ved spotprisavtale skal det gis opplysninger om avtaletype og beregningsmetode. Du kan klikke på bildet for å få opp en større versjon.

Obligatoriske priselementer og størrelsen på disse

Obligatoriske priselementer er alle priselementer som ikke kan velges bort. Forbrukeren skal kunne forstå hva avtalen egentlig vil koste.

Hvis avtalen har et positiv eller negativt påslag, eller et fast månedsbeløp, innkjøpskostnader eller liknende, skal dette oppgis. Det skal også gis opplysninger om størrelsen på disse elementene.

Opplysninger om størrelsen på priselementene skal gis på en tilstrekkelig veiledende måte. Forbrukeren skal kunne forstå hvilken pris som gjelder ved avtaleinngåelse. Dersom enkelte priselementer er flytende, skal forbrukeren kunne forstå dette, og ikke minst hvorfor og på hvilket grunnlag prisen kan forandre seg på sikt.

Dersom avtalen tilbys i flere prisområder, må det gis opplysninger om prisen i de forskjellige områdene.

Dersom priselementene vil kunne variere, må dette angis på en slik måte at forbrukeren forstår at prisangivelsen kun gir et øyeblikksbilde. Forbrukeren må kunne forstå når prisen kan endre seg. Samtidig bør det da gis historiske prisopplysninger som viser forbrukeren hvordan prisene har forandret seg over tid. Det er ikke tilstrekkelig kun å angi prisen på den forrige måneden eller en annen enkeltmåned, om dette ikke skulle gi et tilstrekkelig dekkende bilde av hvordan prisen har vært over tid.

Gjør slik

Bildet er en annonse for den fiktive strømleverandøren Ekte strøm. Produktet som tilbys er spot med forvaltning.
Her er det gitt tydelige opplysninger om avtaletypen og hvordan den fungerer. Forvaltningsavtale er en komplisert avtaletype, og da stilles det strenge krav til informasjonen som gis. Det er også gitt historiske prisopplysninger.

Ikke slik

Bildet er en annonse for den fiktive strømleverandøren Lurestrøm. Produktet som tilbys er spot med forvaltning.
Denne annonsen mangler pris (både historiske priseksempler og obligatoriske priselementer), informasjon om eventuell forskuddsbetaling, opplysninger om avtaletypen og sammenligning på strømpris.no.

Du kan klikke på bildene for å få opp en større versjon.

Avtalens og priselementenes varighet

Dersom avtalen eller enkelte priselementer har begrenset varighet, skal det opplyses om dette. Dette gjelder for eksempel der avtalen kommer med en prisgaranti for en viss periode, eller hele avtalen kun gjelder i en avgrenset periode.

For enkelte avtaletyper vil noen priselementer kunne forandres fortløpende i avtaleforholdet. Det må i så fall gis opplysning om fra når det aktuelle priselementet i avtalen kan forandres, og at forbrukeren har krav på 30 dagers varsel før endringen trer i kraft. I markedsføring av avtaletyper med standard variabel pris, må man da oppgi hvor lenge prisen gjelder, samt hvor ofte og når prisen kan bli endret.

Annonse for det fiktive selskapet Ekte Strøm. Det opplyses om at strømprisen er fast i30 dager, og at det gis 30 dagers varsel ved prisendringer.

Dersom enkelte priselementer har begrenset varighet, skal det opplyses om dette. Forbrukeren skal også få informasjon om at hen har krav på 30 dagers varsel ved prisendringer. Du kan klikke på bildet for å få opp en større versjon.

Eventuell bindingstid og bruddgebyr

Annonse for det fiktive produktet Ekte Strøm FAST. Dette er en fastprisavtale med 12 måneders bindingstid.

Opplysninger om bindingstid og bruddgebyr må gis. Du kan klikke på bildet for å få opp en større versjon.

Dersom avtalen har bindingstid, skal dette opplyses. Lengden på bindingstiden må også angis.

Det skal også gis opplysninger om konsekvensen av om forbrukeren sier opp avtalen før bindingstiden er ute, for eksempel ved at størrelsen på eventuelle bruddgebyr angis.

Dersom størrelsen på bruddgebyret ikke kan fastsettes på forhånd, må det forklares på en slik måte at forbrukeren kan forstå hvordan bruddgebyret beregnes.

Forskuddsbetaling og periode for forskudd

Dersom avtalen krever forskuddsbetaling, skal dette opplyses. Det må i fall også gis informasjon om lengden på perioden det vil kreves forskuddsbetaling for.

Kvalifiseringsvilkår

For eksempel «kun for nye kunder» eller geografiske begrensninger

Dersom avtalen kun blir tilbudt til kunder som oppfyller visse vilkår skal dette opplyses. Dersom avtalen for eksempel kun tilbys i enkelte prisområder, skal det gis opplysninger om dette.

Angivelsen av vilkårene skal gjøres på en slik måte at forbrukerne med en gang kan forstå om de fyller vilkårene eller ikke. Hvis avtalen kun tilbys «nye kunder», må det for eksempel også forklares hva en «ny kunde» er.

Annonse for det fiktive selskapet Ekte Strøm. Det opplyses om at avtalen kun tilbys til nye kunder.

Dersom avtalen kun blir tilbudt til kunder som oppfyller visse vilkår skal dette opplyses. Du kan klikke på bildet for å få opp en større versjon.

Tilleggstjenester

Hvis avtalen kommer med tilbud om tilleggstjenester, altså tjenester som er valgfrie, må det gjøres tydelig for forbrukeren at disse tjenestene nettopp er valgfrie og ikke obligatoriske. Kostnaden ved de valgfrie tjenestene, skal også fremgå på en tydelig måte. Dette er viktig for at forbrukeren skal kunne forstå hvilke kostnader som eventuelt kan velges bort.

Dersom forbrukeren ikke kan velge bort en tjeneste, er det ikke en snakk om en tilleggstjeneste. I så fall må prisen på tjenesten opplyses som et obligatorisk priselement.

Gjør slik

Annonse for det fiktive selskapet Ekte Strøm. Det opplyses om at SIKRING er et valgfritt tilleggsprodukt som koster kr. 49 pr. måned.
I denne annonsen opplyses det tydelig om at SIKRING er et valgfritt tilleggsprodukt som koster 49 kr/mnd.

Ikke slik

Annonse for det fiktive selskapet Lurestrøm. Annonsen mangler opplysninger om et valgfritt tillegsprodukt.
Denne annonsen mangler informasjon om hva som er valgfritt, hva tillleggsproduktet går ut på, og hva det koster. I tillegg mangler informasjon om avtaletypen, obligatoriske priselementer og at avtalen kan sammenlignes på strømpris.no.

Du kan klikke på bildene for å få opp en større versjon.

Sammenlikning på Strømpris.no

Forbrukeren skal få informasjon om at hen kan sammenligne avtalen med andre avtaler på Forbrukerrådets strømprisportal. Dersom kommunikasjonen skjer digitalt, skal referansen inneholde en hyperlenke til www.strompris.no .

Hvordan skal opplysningene gis?

Det er ikke nødvendigvis nok at opplysningene bare angis i markedsføringen.

Opplysningene skal gis på en klar, forståelig, utvetydig og hensiktsmessig måte.

Dette betyr at forbrukeren ikke skal måtte trykke seg inn på egne sider for å finne «vesentlige opplysninger». Det vil i mange tilfeller også kunne være bedre at opplysningene presenteres i stikkordsform enn at forbrukeren blir presentert for lange tekster der budskapet er vanskelig å få med seg.

Desto mer komplisert en avtale er, desto strengere krav stilles til klarheten av opplysningene som gis.

Krav til prisliste

I ny § 21 i prisopplysningsforskriften er det krav til at strømleverandør skal ha en oppdatert prisliste lett tilgjengelig på de kanaler der forbrukerne kan inngå avtalen. For de fleste vil dette innebære krav til en tilgjengelig prisliste på egen nettside.

Bestemmelsen er en skjerping av kravet som allerede følger av prisopplysningsforskriftens § 11. Det nye er at også strømavtaler som ikke er tilgjengelige for nytegning skal fremgå av prislisten.

Prislisten skal på en klar og tydelig måte gjøre det mulig for forbrukerne å sette seg inn i både priser og vilkår for alle de strømavtalene leverandøren tilbyr. Husk at det også skal ligge en prisliste tilgjengelig for avtaler leverandøren ikke lenger tilbyr, men som det er løpende kundeforhold på. Disse to listene kan gjerne deles opp i for eksempel to ulike faner, så lenge begge listene er lett tilgjengelige.

Husk også at du ikke trenger å ha en egen linje e.l. for kunder på ulike priser på samme utgåtte avtale. Er det for eksempel snakk om en utgått fastprisavtale, hvor selskapet har kunder på ulike priser, men avtalene ellers er like, kan avtalen oppgis én gang, men da med angivelse av laveste og høyeste pris i form av et prisintervall fra–til.

Formålet med kravet til prisliste er at både eksisterende kunder og forbrukere som tenker på å inngå en ny strømavtale, skal kunne orientere seg om den enkelte strømleverandørens pristilbud og vilkår, og kunne sammenlikne egen strømavtale med andre avtaler.

Krav til minst 30 dagers varsel før endring eller opphør av avtalen

Hva skal varsles?

Etter ny § 22 i prisopplysningsforskriften skal strømleverandørene varsle forbrukerne om alle endringer i eller opphør av avtalen, herunder alle endringer i prisen eller betalingsvilkår.

Endringer i spotprisen i løpende spotprisavtaler vil likevel – naturlig nok – ikke utløse varslingsplikt.

Endringer i andre priselementer, som påslag, fastbeløp, innkjøpskostnader eller annet, vil derimot utløse varslingsplikt. Dette gjelder naturligvis også for endring i strømprisen i standard variable avtaler og andre typer avtaler med varierende priselementer (med unntak av endringer i spotprisen).

Husk at varslingsreglene også gjelder for endringer som egentlig kan sies å være en del av avtalen allerede ved inngåelsen av avtalen.  For eksempel vil endring fra etterskudds- til forskuddsbetaling, utløse krav til varsling, selv om det skulle stå i avtalen at leverandøren kan endre fra etterskuddsbetaling til forskuddsbetaling.

Varslingsplikten gjelder under hele avtaleperioden.

Med «opphør» av avtalen menes utløp av avtalen (for avtaler med avtalt varighet / tidsbegrensede avtaler) og oppsigelse av avtalen fra strømleverandørens side (for løpende avtaler uten forhåndsavtalt utløpsdato). For tidsbegrensede avtaler må altså strømleverandøren varsle forbrukeren i tråd med varslingsfristen for at avtalt utløpsdato for avtalen skal gjelde. For løpende avtaler (avtaler uten avtalt utløpsdato) må strømleverandøren eventuelt følge bestemmelsens krav til varsling og tidsfrist dersom strømleverandøren skal si opp avtalen.

Hva skal varselet inneholde?

Etter ny § 22 i prisopplysningsforskriften skal kraftleverandørene varsle forbrukerne om alle endringer i eller opphør av avtalen, herunder alle endringer i prisen eller betalingsvilkår.

Varselet skal minst inneholde opplysninger om 1) årsaken til endringen eller opphøret og 2) at forbrukeren har rett til å si opp avtalen kostnadsfritt som følge av endringen.

Varselet skal utformes på en slik måte at innholdet i varselet og endringen det varsles om er klart og tydelig for forbrukeren.

Det betyr at forbrukeren på en tydelig måte skal få informasjon om hva endringen betyr, herunder en sammenlikning av vilkår og/eller pris før og etter endringen. Det er derfor heller ikke adgang til å utforme eller kalle varselet noe som er egnet til å forlede forbruker til å tro at det er noe annet enn et varsel. Formålet er å sikre gjennomsiktighet i avtaleforhold, ved at forbrukeren enkelt skal få nok informasjon til å kunne forstå hva endringen går ut på, og til å sammenlikne avtalen før og etter endringen.

Varselet skal sendes til forbrukeren separat, og kan ikke kombineres med annen informasjon. Dette betyr at du ikke kan kombinere varselet med et nyhetsbrev eller standardbrev fra strømleverandør. Grunnen til dette er at informasjon om endringen ikke skal kunne kan forveksles med eller kamufleres blant annen informasjon.

Hvordan skal varselet gis?

Varselet skal sendes til forbrukeren på SMS og e-post. Dette gjelder selv om annen informasjon fra strømleverandøren eventuelt sendes i andre kanaler.

Hvis forbrukeren ikke har samtykket til digital kommunikasjon, skal varselet sendes som fysisk brev. Dersom kunden ikke har samtykket til både sms og e-post, holder det at varselet sendes på den måten forbrukeren har samtykket til. Strømleverandøren må ikke sende fysisk brev dersom kunden har samtykket til enten sms eller e-post. Varselet skal naturligvis være kostnadsfritt.

Et varsel for eksempel på «Min Side» hos strømleverandøren vil ikke oppfylle kravene til varsling.

Når skal varselet gis?

Varslet skal sendes til kunden på et passende tidspunkt, og senest 30 dager før endringen eller opphøret av avtalen trer i kraft.

Dette er altså en skjerping av kravene som gjelder etter dagens Standard Kraftleveringsavtale der det i § 6 annet ledd gjelder krav til 14 dagers varsel.

«Passende tidspunkt» er ment å innsnevre hvor tidlig kraftleverandør kan sende ut varselet. Dette vil typisk ramme tilfeller der varselet sendes ut på et så tidlig tidspunkt at forbrukeren i realiteten ikke vil kunne forholde seg til varselet. Dersom strømleverandøren for eksempel sender forbehold om prisendring et halvt år før ikrafttredelse av en endring, vil dette kunne vurderes ikke å være et passende tidspunkt.

Har du fremdeles spørsmål? Send oss en epost til postmottak@forbrukertilsynet.no, eller ring oss på  23 400 600.