Når kan du kalle noe for salg?

Forbrukertilsynet har samlet flere gode råd til deg som er næringsdrivende, slik at du kan markedsføre salget riktig.

Publisert:
Oppdatert:

Det nærmer seg Black Friday, som for mange næringsdrivende er høytid for salg og tilbud. Med økende strøm, mat og drivstoffutgifter er det mange som ikke har like stor kjøpekraft i år. Mange forbrukerne ønsker å gjøre smarte og gjennomtenkte kjøp, og da trenger de riktig opplysninger når de skal handle på salg. 

Dersom du skal sette ned prisen på en vare eller tjeneste, anbefaler vi deg å følge disse gode rådene.

1. Påstanden må stemme

Utsagn som «billigst», «rimeligst», «lavest pris» og tilsvarende uttrykk kan oppfattes som en påstand om å være billigere enn konkurrentene i markedet. Benyttes slike påstander må det på forhånd være foretatt en undersøkelse som bekrefter at påstanden er riktig. Påstanden må stemme så lenge markedsføringen pågår.  

For å sikre at påstanden om lavest pris stemmer, bør næringsdrivende regelmessig undersøke prisene i markedet og justere seg hvis det er nødvendig. 

Les mer om billigstpåstander i prisveilderen punkt 4.1

2. Sørg for at førprisen er reell

Førprisen som benyttes må være reell. 

Utgangspunktet er da at det er den laveste førprisen du som selger har brukt i perioden før salget som tas i betraktning, og at varen må ha vært solgt til oppgitte førprisen i tilstrekkelig omfang.

Les mer: Slik priser du riktig

3. Vær tydelig på antallsbegrensning

Du må være tydelig på hvor omfattende tilbudet er.

Hvis du vet at det finnes få at denne varen, må du gjøre det tydelig i markedsføringen at du vet at det kan bli tomt for dette raskt.

4. Oppgi hvor lenge salget varer

Som næringsdrivende bør du vise hvor lenge salgsperioden varer.

Forbrukertilsynet anbefaler å gjøre dette tydelig for forbrukeren, ellers kan salgsmarkedsføringen i noen tilfeller oppfattes som villedende.

Det er klare regler for salgsmarkedsføring som alle næringsdrivende bør gjøre seg kjent med. Forbrukertilsynet har laget en fullstendig veileder du kan lese her: Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring 

Flere artikler

Må betale dyrt for villedende markedsføring

Markedsrådet har behandlet klagene fra Blush, BliVakker og Coverbrands. De tre kosmetikkaktørene må betale rekordhøye gebyrer for villedende markedsføring i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday.