Høringsvar – avvikling av midlertidig deklareringsunntak for varer med verdi under 350 kroner og tiltak for å forberede avviklingen

Publisert:
Oppdatert:

Vi viser til Finansdepartementets (heretter «departementet») høringsbrev og høringsnotat datert 02.12.2022 om forslag til avvikling av midlertidig deklareringsunntak for varer som blir innført til Norge med verdi under 350 kroner, og tiltak for å forberede avviklingen.

Forbrukertilsynet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring, handelspraksis og avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven. I tillegg mekler vi i forbrukertvister og forbereder saker til Forbrukerklageutvalget. For mer informasjon, se www.forbrukertilsynet.no.

I høringsnotatet foreslår departementet endringer i tollavgift-, vareførsel- og skattebetalingsregelverket, som skal legge til rette for avviklingen av det midlertidige deklareringsunntaket for varer med verdi under 350 kroner. Tiltakene går ut på å øke andelen av forsendelser hvor opplysninger om VOEC-nummeret kommer frem av forsendelsen, og har som formål å lette byrdene for aktørene i vareførselen når overgangsordningen for varer under 350 kroner avvikles.

Den største konsekvensen for forbrukerne vil være at det midlertidige unntaket for avgift på varer under 350 kroner fjernes. Det betyr at avviklingen vil medføre at varer under 350 kroner vil omfattes av VOEC-ordningen, slik at forbrukeren betaler merverdiavgift til den utenlandske plattformen/selgeren, så lenge plattformen/selgeren er VOEC-registrert.

Forbrukertilsynet støtter tiltakene som er foreslått av departementet og vurderer at tiltak som forbereder avviklingen vil komme norske forbrukere til gode. Forbrukertilsynet ser en økning av netthandel over landegrensene. Utenlandske aktører som retter seg mot norske forbrukere har en plikt til å opplyse om alle kostnader knyttet til kjøpet, blant annet merverdiavgift, toll og andre gebyrer. Vi ser dessverre at mange næringsdrivende ikke overholder denne plikten. Både tilsynsavdelingen og tvisteløsningsavdelingen i Forbrukertilsynet, samt Forbruker Europa mottar jevnlig klager fra forbrukere som reagerer på å måtte betale unødige gebyrer og merverdiavgift både til selger og ved innførsel til Norge. Dette er på grunn av manglende angivelse av VOEC-nummer fra selgeren. En absolutt plikt for transportørene til å gi opplysning om forsendelsens VOEC-nummer digitalt vil kunne avhjelpe dette, slik at forbrukerne kan stole på at forsendelsen blir håndtert på korrekt måte.

Etter vårt syn hefter det imidlertid en viss usikkerhet knyttet til håndheving overfor avgiftspliktige selgere eller plattformer som eventuelt ikke følger opp kravene VOEC-registrert virksomhet. For å unngå eventuelle feil og misbruk av ordningen, som kan medføre at forbrukere risikerer høyere utgifter i form av dobbel merverdiavgift og unødige gebyrer, vil vi be departementet nærmere vurdere håndhevingsmulighetene med VOEC-ordningen ut fra hensynet til forbrukerbeskyttelsen.