Risikerer bøter etter ulovlig utsending av SMS

Forbrukertilsynet har nå varslet personen bak bilklager.no om forbudsvedtak med tvangsmulkt etter at han gjentatte ganger har markedsført via SMS uten forhåndssamtykke.

Publisert:
Oppdatert:

Oppdatering: Forbrukertilsynet har nå fattet forbudsvedtak med tvangsmulkt på kr 5000 for hver gang forbudet brytes. Fristen for å klage på vedtaket er satt til 11. oktober 2023, og Flåten har klaget på vedtaket.

Forbrukertilsynet forbyr Dag Rune Flåten å sende ut elektronisk markedsføring uten at det foreligger forhåndssamtykke for slik utsending. Det blir utløst tvangsmulkt ved brudd på forbudet på kroner 5000 for hver SMS som sendes ut.

294 forbrukere har det siste året klaget inn til Forbrukertilsynet etter å ha mottatt SMS fra Flåten uten at de har gitt samtykke. Flåten har tidligere også vist til Forbrukertilsynet som samarbeidspartnere, noe som ikke stemmer. Forbrukertilsynet har flere ganger hatt dialog med Flåten der vi har veiledet om regelverket for direktemarkedsføring, og bedt om dokumentasjon for at det er hentet inn samtykke fra forbrukerne.  

Til tross for gjentatt orientering og manglende dokumentasjon for innhentet samtykke, har Flåten fortsatt å sende ut tekstmeldinger til forbrukere han mener er omfattet av utslippsjuks i «Dieselgate»-saken og eiere av Tesla. Flåten tilbyr forbrukere påmelding til en kollektiv klagesak mot et avtalt beløp hvis søksmålet vinner fram.

– Forbrukertilsynet forsøker alltid å veilede næringsdrivende til å gjøre rett, men når veiledning og dialog ikke fungerer må vi bruke økonomiske sanksjoner. Det er klare regler for direktemarkedsføring, og her gjelder det et krav om forutgående samtykke for å sende ut markedsføring på SMS, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Hvis Flåten bryter forbudsvedtaket, blir det utløst tvangsmulkt på kroner 5000 for hver SMS han sender ut.

Flåten har frist til 15. august 2023 til å kommentere varselet, før Forbrukertilsynet fatter vedtak. 

Les hele varselet om forbudsvedtak her

Flere artikler

Forbrukartilsynet reagerer på ulovleg SMS-marknadsføring

Forbrukartilsynet ber Bilklager AS om å stanse ulovleg marknadsføring og rydde opp på nettstaden bilklager.no