Høringssvar – innføring av saksbehandlingsgebyr og verdigrenser

Publisert:
Oppdatert:

Vi viser til høringsbrev fra departementet datert 22. juni 2023.

Forbrukertilsynet støtter departementets forslag til innføring av saksbehandlingsgebyr og
verdigrenser, fordi det vil gi et mer målrettet tvisteløsningstilbud for forbrukerne.

Forbrukertilsynet støtter innføringen av et saksbehandlingsgebyr for mekling på 0,2 rettsgebyr, og et saksbehandlingsgebyr for saksbehandling i Forbrukerklageutvalget på ett rettsgebyr. Vi støtter også forslaget om at gebyret må betales inn før saken vurderes, og at gebyret ikke refunderes selv om saken blir avvist eller av en eller annen grunn ikke kan behandles. Vi mener gebyret bør ses på som et administrasjonsgebyr som ikke vil returneres. Med god informasjon på våre nettsider om hvilke typer saker vi behandler, samt klare regler for vurdering av verdigrensene, mener vi det vil være et fåtall saker som feilsendes oss.

Forbrukertilsynet støtter også forslaget om at krav under 1 500 kroner skal avvises fra behandling i Forbrukertilsynet, og forslaget om at Forbrukerklageutvalget ikke skal behandle saker under 5 000 kroner, med mindre de anses prinsipielle. Vi foreslår imidlertid at teksten både for Forbrukertilsynets og Forbrukerklageutvalgets verdigrense endres noe, slik at både kjøpesum og det reelle kravet må være over verdigrensen for at saken skal behandles. Vi mener at en slik presisering vil gjøre det enklere for forbrukere å vurdere om saken kan behandles eller ikke, og slik vi ser det vil det også være i tråd med intensjonen bak forskriftsforslaget.

Forbrukertilsynet bemerker at det kan være noe usikkerhet knyttet til om kravet er under eller over verdigrensen. Vi mener at det må være en realitet i kravet, og at dette ikke bare skal baseres på hva klageren selv oppgir. Vår oppfatning er at det ikke er naturlig at for eksempel forsinkelsesrenter medregnes, da dette både kan være vanskelig å regne ut, og det kan tilspisse konflikter ved at parten har interesse av at saken trekker ut i tid for at kravet skal komme innenfor verdigrensen.

Forbrukertilsynet forslår at vi får ansvaret for å lage enkle retningslinjer knyttet til forskriftsendringen, som er tilgjengelig på vår nettside. Vi foreslår også at Forbrukerklageutvalget gjennom praksis må avgjøre hvordan verdigrensen skal forstås, og at Forbrukertilsynets retningslinjer skal rette seg etter denne praksisen.

Det vil være behov for å tilpasse vårt saksbehandlingssystem, nettsider samt skjema på internett. Det vil kreve noe tid og kostnader å utvikle en brukervennlig og effektiv løsning for administrering av saksbehandlingsgebyr og verdigrense.

Dersom det er aktuelt å se på ytterligere effektiviseringstiltak for Forbrukertilsynets tilbud, ønsker
Forbrukertilsynet å løfte frem forslaget til effektivisering i Husleietvistutvalget. Det kan vurderes om flere avgjørelser i Forbrukerklageutvalget kan fattes av leder alene, eller et medlem alene. Det kan videre undersøkes om avgjørelsesmyndighet i enkelte saker kan delegeres til sekretariatet. Et eksempel her kan være «betalt, men ikke levert»-saker, hvor Forbrukerklageutvalget har etablert en klar og fast praksis over lengre tid.

Vennlig hilsen
FORBRUKERTILSYNET

Trond Rønningen, direktør

Siv Hvidsten, avdelingsdirektør