Dørsalg

Publisert:
Oppdatert:

Selger du varer eller tjenester via dørsalg? Her er reglene du må kjenne til.

Dørsalg oppleves av mange forbrukere som en forstyrrelse av privatlivets fred. Forbrukerne er ofte uforberedt på en salgshenvendelse og kan føle seg presset til å kjøpe et produkt som de egentlig ikke ønsker, eller produkter til en høyere pris. Dette gjelder særlig sårbare forbrukere som kan ha vanskeligheter med å motstå et eventuelt press fra dørselgere.

Fra og med 1. oktober 2023 er det lovfestet uttrykkelige regler om begrensninger for uanmodet dørsalg i markedsføringsloven § 17 a. Formålet med det nye regelverket er å styrke forbrukervernet ettersom det tidligere ikke har vært noen uttrykkelig regulering av dørsalg i markedsføringsloven.

Under følger en oversikt over det nye regelverket for uanmodet dørsalg.

Reservasjonsordning for dørsalg

Det er forbudt for næringsdrivende å drive med uanmodet dørsalg til forbrukere som klart motsetter seg dette. Forbrukeren kan for eksempel si nei til dørsalg ved å ha et klistremerke, et skilt, eller en håndskreven lapp på døren som sier «nei takk til dørsalg». I tillegg til dette kan forbrukere reservere seg direkte hos den næringsdrivende.

Innsamlingsaksjoner fra frivillige organisasjoner omfattes ikke av forbudet, med mindre de driver med salg og anses som næringsdrivende, for eksempel ved loddsalg.

Begrensninger i tidsrom

Det er forbudt å drive med uanmodet dørsalg til forbrukere

Frivillige organisasjoner kan drive med uanmodet dørsalg også på lørdager, helgedager eller dager som er likestilt med helgedager innenfor kl. 09.00 til kl. 21.00.

Presentasjon- og opplysningsplikt for dørselger

Næringsdrivende er pålagt en presentasjon- og opplysningsplikt ved uanmodet dørsalg. Informasjonen skal gis innledningsvis og før samtalen gjelder salg  (salgsfremstøt). Plikten går ut på at dørselger skal straks presentere seg og opplyse om at henvendelsen skjer i markedsføringshensikt. Det skal også informeres om retten til å motsette seg dørsalg og retten til å reservere seg direkte hos den næringsdrivende.

Betalingsutsettelse

Det er innført en obligatorisk betalingsutsettelse på 14 dager ved uanmodet dørsalg der den totale kontraktssummen er høyere enn 1500 kroner. Betalingsfristen begynner å løpe etter at varen eller tjenesten er levert.

Betalingsutsettelsen gjelder i tillegg til en eventuell angrerett som forbrukeren har etter angrerettloven. Utsatt betalingsfrist er også omfattet av opplysningsplikten i angrerettloven, slik at den næringsdrivende må opplyse forbrukeren om betalingsutsettelsen før avtaleinngåelse.

Utvidet angrerett ved uanmodet dørsalg

Forbrukerens angrerett ved uanmodet dørsalg er blitt utvidet til å gjelde også i tilfeller der tjenesten allerede er levert eller der varen er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner eller som har fått et tydelig personlig preg.

Forbrukertilsynets rolle

Forbrukertilsynet vil håndheve og gi veiledning om de nye reglene om uanmodet dørsalg. Vi har blant annet oppdatert den utfyllende veilederen Forbrukertilsynets retningslinjer for dørsalg slik at både næringsdrivende og forbrukere skal ha tilgang til oppdatert informasjon om regelverket.