På bakgrunn av tips og klager som Forbrukertilsynet jevnlig mottar på helsekostaktørene, ser vi et behov for å veilede nærmere om hvilke krav som gjelder ved inngåelse av abonnementsavtaler for helsekostprodukter.
Vi sender derfor ut et brev til hele helsekostbransjen som presiserer de kravene som følger av angrerettloven og markedsføringsloven.
Forbrukertilsynet har registrert at flere aktører i helsekostbransjen bruker gratispåstander ved markedsføring av abonnement i ulike kanaler, eksempelvis bannerannonser i sosiale medier. Markedsføringen består ofte av setninger som «Gratis prøvepakke», «Prøv gratis», «Prøv gratis i 30 dager» eller lignende.
Opplysninger utover prøvepakken er ofte utelatt, skrevet i liten tekst eller presentert på en slik måte at forbrukere står i fare for ikke å få med seg disse. Markedsføringen gir forbrukeren en forventning om at de kun har forpliktet seg til å motta en gratis ytelse, uten å være klar over at de inngår en abonnementsavtale.
– Forbrukerne skal få informasjon om at de inngår et abonnement og hva det vil koste å inngå avtalen, sier direktør, Trond Rønningen.
Forbrukerne skal forstå ut fra både markedsføringen og underveis i avtaleinngåelsen hva det innebærer å inngå en abonnementsavtale for helsekostprodukter. Det skal også være helt klart i bestillingsprosessen hvis forbrukeren er forpliktet til å betale. Forbrukertilsynet mottar stadig klager fra forbrukere som sier at det er vanskelig å si opp sine abonnement. Den klare hovedregelen er at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale som å inngå denne. Det skal opplyses om vilkårene for oppsigelse før avtaleinngåelsen. Det må derfor komme klart og tydelig frem hvordan du sier opp avtalen og eventuelt oppsigelsesfrist. Det skal også være enkelt for forbrukeren å komme i kontakt med kundeservice.
Les hele brevet og hva vi ber bransjen rydde opp i her.
Alle mottakere av brevet må sende en bekreftelse til Forbrukertilsynet innen 02.02.2024 om at brevet med veiledning er mottatt.
Forbrukertilsynet har veiledet flere næringsdrivende som mottar dette brevet tidligere, og veiledningen som nå er sendt ut vil bli tatt i betraktning i en eventuell tilsynsaksjon. Ved senere tilsyn kan disse aktørene risikere vedtak med økonomiske sanksjoner.
Følgende selskaper har mottatt brevet om krav til inngåelse av abonnement i helsekostbransjen:
Lab Pharma AS
NutraQ Norway AS
Norwegian Lab AS
Norisma AS
Vita Pura AS
Vitamail AS
Vitaliv AS
Good for me AS
Herbal Vital AS
Wellvita AS
Biovita AS
BioNatura AS
Nature Pharma Norge AS
PurOmega Nordic AS
Sprekere liv AS
Pharma Norge AS
Medpalett AS
TG Montgomery AS
Nutrinor AS
Vision Healthcare Nordic AS
GPG Supplements AS
GPG PetCare AS
Bioform AS
Aarja Health AS
Papaya AS
Pharmanova AS
Norsk Helse AS
Medicial AS
Star Pharma AS
Arctic Bioscience AS
Calanus AS
Puer Fons AS
Pure Grow AS
EFI AS
Cevial AS
Olivita AS
Sana Pharma Norge AS