Forbrukertilsynet gir nærmere veiledning til helsekostbransjen om lovkravene

Flere næringsdrivende som markedsfører helsekostprodukter informerer ikke alltid godt nok om at de tilbyr løpende abonnement.

Publisert:

På bakgrunn av tips og klager som Forbrukertilsynet jevnlig mottar på helsekostaktørene, ser vi et behov for å veilede nærmere om hvilke krav som gjelder ved inngåelse av abonnementsavtaler for helsekostprodukter.

Vi sender derfor ut et brev til hele helsekostbransjen som presiserer de kravene som følger av angrerettloven og markedsføringsloven.

Forbrukertilsynet har registrert at flere aktører i helsekostbransjen bruker gratispåstander ved markedsføring av abonnement i ulike kanaler, eksempelvis bannerannonser i sosiale medier. Markedsføringen består ofte av setninger som «Gratis prøvepakke», «Prøv gratis», «Prøv gratis i 30 dager» eller lignende.

Opplysninger utover prøvepakken er ofte utelatt, skrevet i liten tekst eller presentert på en slik måte at forbrukere står i fare for ikke å få med seg disse. Markedsføringen gir forbrukeren en forventning om at de kun har forpliktet seg til å motta en gratis ytelse, uten å være klar over at de inngår en abonnementsavtale.

– Forbrukerne skal få informasjon om at de inngår et abonnement og hva det vil koste å inngå avtalen, sier direktør, Trond Rønningen.

Forbrukerne skal forstå ut fra både markedsføringen og underveis i avtaleinngåelsen hva det innebærer å inngå en abonnementsavtale for helsekostprodukter. Det skal også være helt klart i bestillingsprosessen hvis forbrukeren er forpliktet til å betale. Forbrukertilsynet mottar stadig klager fra forbrukere som sier at det er vanskelig å si opp sine abonnement. Den klare hovedregelen er at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale som å inngå denne. Det skal opplyses om vilkårene for oppsigelse før avtaleinngåelsen. Det må derfor komme klart og tydelig frem hvordan du sier opp avtalen og eventuelt oppsigelsesfrist. Det skal også være enkelt for forbrukeren å komme i kontakt med kundeservice.

Les hele brevet og hva vi ber bransjen rydde opp i her.

Alle mottakere av brevet må sende en bekreftelse til Forbrukertilsynet innen 02.02.2024 om at brevet med veiledning er mottatt.

Forbrukertilsynet har veiledet flere næringsdrivende som mottar dette brevet tidligere, og veiledningen som nå er sendt ut vil bli tatt i betraktning i en eventuell tilsynsaksjon. Ved senere tilsyn kan disse aktørene risikere vedtak med økonomiske sanksjoner.

Følgende selskaper har mottatt brevet om krav til inngåelse av abonnement i helsekostbransjen:

Lab Pharma AS

NutraQ Norway AS

Norwegian Lab AS

Norisma AS

Vita Pura AS

Vitamail AS

Vitaliv AS

Good for me AS

Herbal Vital AS

Wellvita AS

Biovita AS

BioNatura AS

Nature Pharma Norge AS

PurOmega Nordic AS

Sprekere liv AS

Pharma Norge AS

Medpalett AS

TG Montgomery AS

Nutrinor AS

Vision Healthcare Nordic AS

GPG Supplements AS

GPG PetCare AS

Bioform AS

Aarja Health AS

STR Nordic AS

Papaya AS

Pharmanova AS

Norsk Helse AS

Medicial AS

Star Pharma AS

Arctic Bioscience AS

Calanus AS

Puer Fons AS

Pure Grow AS

EFI AS

Luxplus ApS

Cevial AS

Olivita AS

Sana Pharma Norge AS