Gjennom flere år har Forbrukertilsynet hatt tilsynsaksjoner i forbindelse med salgsdagene i november. Vi sjekker da om reglene for prismarkedsføring følges, og slår ned på ulovlig markedsføring.
– Det er lett å la seg friste av gode tilbud. Det er derfor viktig at prisfordelene som markedsføres er reelle, slik at kundene ikke blir lurt, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet går på forhånd ikke ut med hvilke bransjer vi sjekker, hvilken type markedsføring eller hvilke dager vi gjennomfører kontroller.
Klarere regler for prisavslag
1. oktober 2023 kom det nye regler om markedsføring av prisnedsettelser i prisopplysningsforskriften, som blant annet gjør reglene for prisavslag klarere.
Ifølge de nye reglene skal man alltid opplyse om den laveste prisen som er brukt de siste 30 dagene før markedsføringen startet. Det er dette som kalles førpris, og det er førpris rabatten skal regnes ut fra.
I tillegg regulerer markedsføringsloven flere former for prismarkedsføring, slik som «3 for 2», «Kjøp 2 varer og få 30 % rabatt», billigstpåstander, pakketilbud m.m.
Se vår prisveileder med eksempler
Forventer at aktørene følger reglene
Forbrukertilsynets fokus det siste året har vært å gi veiledning til næringsdrivende, blant annet gjennom å oppdatere prisveilederen og ved å gi direkte veiledning til de som har tatt kontakt.
Nå er tiden inne for å kontrollere aktørers praksis.
– Næringsdrivende har hatt god tid til å innrette seg. Vi forventer derfor at butikkene har satt seg inn i regelverket og tilpasset sine kampanjer deretter, sier Øverli.