Endringene følger av at regler om bærekraftsrapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) implementeres i regnskapsloven. Disse endringene har igjen fått betydning for åpenhetsloven. Det er Finansdepartementet som har foreslått endringene, les mer om bakgrunnen for endringene her.
Barne- og familiedepartementet har startet en evaluering av åpenhetsloven. I evalueringen skal departementet blant annet vurdere forholdet mellom de nye reglene om bærekraftsrapportering i regnskapsloven og redegjørelsesplikten i åpenhetsloven. Du kan lese mer om evalueringen av åpenhetsloven her.
Endringer i åpenhetsloven fra 1. november 2024
Definisjonen av «større virksomheter» (åpenhetsloven § 3 bokstav a)
- Henvisningen til regnskapsloven § 1-5 i definisjonen av «større virksomheter» erstattes med en henvisning til regnskapsloven ny § 1-6. Det betyr at virksomheter som er «foretak av allmenn interesse» etter regnskapsloven § 1-6 vil være «større virksomheter» etter åpenhetsloven, uavhengig av om de overskrider tersklene for salgsinntekt, balansesum og antall ansatte eller ikke. Som foretak av allmenn interesse regnes noterte foretak, banker, kredittforetak og forsikringsforetak. Finansdepartementet legger til grunn at denne endringen vil påvirke et lite antall virksomheter.
- Forbrukertilsynet har tidligere veiledet om at regelen om forsinket overgang i regnskapsloven også gjelder i vurderingen av om en virksomhet er større etter åpenhetsloven. Denne regelen følger nå direkte av definisjonen av «større virksomheter» i åpenhetsloven § 3 bokstav a. Du kan lese mer om regelen om forsinket overgang på denne siden.
- Det er også gjort språklige presiseringer i definisjonen av «større virksomheter» i åpenhetsloven. Det følger nå av ordlyden at en virksomhet «minst» må overskride to av tre «terskler» for å regnes som en større virksomhet. Tersklene ble tidligere kalt «vilkår».
Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger (åpenhetsloven § 5 tredje ledd)
- Det følger nå av åpenhetsloven § 5 tredje ledd at redegjørelsen kan inngå i årsberetningen, jf. regnskapsloven. Tidligere sto det at redegjørelsen kunne inngå i redegjørelsen om samfunnsansvar etter regnskapsloven § 3-3 c. Redegjørelsen om samfunnsansvar er nå erstattet med nye krav til bærekraftsrapportering i regnskapsloven.
Obs: Tersklene i åpenhetsloven består uendret!
Tersklene for å være en større virksomhet etter åpenhetsloven er fortsatt salgsinntekt på 70 millioner kroner, balansesum på 35 millioner kroner og gjennomsnittlig antall ansatte på 50 årsverk.
Før de nye endringene i regnskapsloven var det samsvar mellom virksomheter som var «større» etter åpenhetsloven og foretak som ikke var «små» etter regnskapsloven. Tersklene for å være «små foretak» i regnskapsloven er nå endret, mens tersklene for å være en «større virksomhet» etter åpenhetsloven ikke er det.
Finansdepartementet har overlatt til Barne- og familiedepartementet å vurdere sammenhengen mellom åpenhetslovens virkeområde og de nye størrelseskategoriene i regnskapsloven i evalueringen av åpenhetsloven.
Vi oppdaterer nå veiledningen på nettsidene våre i tråd med endringene som har trådt i kraft.
Åpenhetsloven ny § 3 bokstav a
Med større virksomheter menes virksomheter som er foretak av allmenn interesse etter regnskapsloven § 1-6, eller som på balansedagen overskrider minst to av følgende tre terskler:
- salgsinntekt: 70 millioner kroner
- balansesum: 35 millioner kroner
- gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.
Morselskaper skal regnes som større virksomheter dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet. Når et foretak på balansedagen overskrider eller ikke lenger overskrider grensene for minst to av de tre tersklene for balansesum, salgsinntekter og gjennomsnittlig antall ansatte, skal dette forholdet få virkning for om et foretak regnes som en større virksomhet først for det andre av to regnskapsår etter hverandre hvor forholdet har inntruffet.
Åpenhetsloven ny § 5 tredje ledd
Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider, og kan inngå i årsberetningen, jf. regnskapsloven. Virksomhetene skal i årsberetningen opplyse om hvor redegjørelsen er tilgjengelig.