Temu må følge loven

Markedsplassen Temu har fått beskjed fra EU-kommisjonen og CPC om å endre sin praksis slik at de ikke bryter med forbrukervernreglene.

Publisert:
Oppdatert:

Det europeiske forbrukernettverket CPC (Consumer Protection Cooperation Network) har undersøkt Temus praksis, og har kommet fram til at nettbutikken på mange punkter bryter forbrukervernreglene som gjelder i hele EU/EØS.  Forbrukertilsynet er en del av dette nettverket og deltar i saken.

Temu må nå gjøre endringer. Hvis ikke risikerer selskapet økonomiske sanksjoner.

Les hele pressemeldingen fra EU-kommisjonen her.

Konsekvensen av Temus lovbrudd er at forbrukere blir utsatt for villedende markedsføring som kan lure dem til å kjøpe noe de vanligvis ikke ville ha gjort fra plattformen, og forbrukere kan få problemer med å komme i kontakt med Temu ved spørsmål og klager.

I pressemeldingen fra EU-kommisjonen kan du også lese om at EU-kommisjonen for kort tid siden åpnet sak mot Temu etter EU-regelverket for digitale tjenester. (DSA). Sakene som CPC og EU-kommisjonen nå ha tatt opp med Temu, har som mål å beskytte forbrukernes rettigheter. 

Dette mener nettverket er ulovlig

CPC har gjort grundige undersøkelser på tvers av nettverket. Arbeidet har vært ledet av myndigheter i Belgia, Tyskland og Irland.

Dette er noen av de ulovlige forholdene nettverket har tatt opp med Temu:

Dette skjer videre

Temu har nå én måned på seg til å svare på CPCs funn, og komme med forslag til hvordan de skal endre sin praksis slik at den følger lovverket.

Hvis Temu ikke endrer sin praksis, kan de nasjonale tilsynsmyndighetene ta opp sak med Temu, og da kan Temu risikere økonomiske sanksjoner, inkludert bøter som baserer seg på selskapets omsetning i alle berørte EU/EØS-land.

Flere artikler

Mykje manipulerande design i marknadsføring

Ein aksjon i regi av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) undersøkte appane og nettsidene til 642 næringsdrivande. Over 75 prosent inneheldt manipulerande design.