– Givende å være en del av noe større
– Jeg liker variasjonen av oppgaver, og at jeg får brukt kompetansen min på mange måter. I tillegg har jeg lært nye verktøy og måter å jobbe på etter at jeg startet her, sier Anniken Wathne Hyni som er kommunikasjonsrådgiver for Forbruker Europa.
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg må trekke fram at det er både et godt faglig og sosialt miljø her, som gjør at en får forståelse og respekt for alle de flinke folka som jobber både her på kontoret i Porsgrunn, men også i hele ECC-nettverket som Forbruker Europa er en del av.
– Flere ganger i året er det faglige samlinger ulike steder i Europa hvor jeg får møte andre kommunikasjonsrådgivere som jobber med akkurat det samme som meg. Det er utrolig spennende og sammenligne likheter og forskjeller i denne stillingen på tvers av landegrensene. En stor bonus er selvsagt at en får venner for livet!
– Hva synes du er mest interessant med Forbruker Europa?
– Jeg syns det er utrolig givende å være en del av noe større. Noe som sprer seg langt utover landegrensene. Forbruker Europa har en viktig stemme, som de bruker, for å sørge for at forbrukerrettigheter blir satt på dagsorden, slik at vi kan skape en forskjell. Som kommunikasjonsrådgiver er det interessant å jobbe med hvordan vi best mulig kan nå forbrukere slik at de får riktig og oppdatert informasjon om sine rettigheter.
Les mer og søk på stillingen som kommunikasjonsrådgiver her
– Hva er viktig for deg på jobben?
– For meg er det viktig med oppgaver som jeg kan lære av, og å få faglig påfyll. ECC-nettverket er veldig flinke til å arrangere kurs eller samlinger online, hvor vi får nyttig kunnskap om verktøyene vi bruker i jobben, eller inspirasjon. I tillegg er det viktig for meg å ha kreativ frihet i prosjekter – og det er noe jeg virkelig får!
– Kan du trekke fram et interessant prosjekt du har jobbet med i det siste?
– I år har vi hatt et prosjekt om «dropshipping». Målet har vært å belyse hva dette er, og eventuelle konsekvenser det har for mennesker og miljøet. Det har vært et samarbeid med andre i Forbrukertilsynet. Det er spennende å jobbe med slike tverrfaglige prosjekter internt, og godt å vite at det når ut til mange forbrukere når vi har presentert det for resten av «verden».
– Hva gjør deg stolt av arbeidsplassen din?
– Jeg er stolt av å jobbe på en arbeidsplass med medarbeidere som hver dag gjør sitt beste for å løse oppdraget vårt. Det er ingenting som er mer motiverende enn kollegaer som er stolt av yrket sitt, og deler den gleden og energien med de rundt seg.
– Kan du fortelle kort hva du jobber med?
I Forbruker Europa er jeg kommunikasjonsrådgiver med ansvar for alle kommunikasjonstiltak vi gjør. Det innebærer blant annet arbeid med sosiale medier, artikler, rådgivning og analyse av kanalene våre.