Forbrukertilsynet mottok i fjor et tips fra Medietilsynet angående visning av traileren til filmen «Kraven the Hunter». Traileren ble vist i et inngangsparti som brukes av både en kino og et bibliotek. Filmen har blitt vurdert til å ha 15 års aldersgrense, og traileren inneholdt flere grafiske voldsscener. Ifølge tipset hadde flere reagert på at barn kunne se traileren når de var på vei til biblioteket.
Barn skal slippe å se skremmende reklame
Markedsføringsloven har krav om å utvise god markedsføringsskikk overfor barn. Barn skal slippe å se og høre markedsføring som bruker skremmende og aggressive virkemidler som vold.
Forbrukertilsynet tok derfor opp sak med NF Kino der vi veiledet om reglene og påpekte at de bør begrense når og hvor traileren vises, slik at ikke barn ikke utsettes for påtrengende og skremmende innhold.
NF Kino var enige i Forbrukertilsynets vurdering om at den aktuelle traileren var uegnet for barn, og traileren ble fjernet så fort NF Kino ble oppmerksomme på hva som hadde skjedd.
Saken er nå avsluttet, og Forbrukertilsynet forventer at NF Kino er varsomme med visning av lignende trailere i fremtidig markedsføring.
Fakta om tilsynsorganene
Medietilsynet fører tilsyn med at reklame og trailere som vises i forbindelse med selve kinofilmen, ikke har et innhold som kan være skadelig for barn innenfor ulike aldersgrupper. Dette følger av bildeprogramloven.
Forbrukertilsynet fører tilsyn med reklame og trailere som vises utenfor kinosalen, etter reglene i markedsføringsloven om god markedsføringsskikk overfor barn.