Det er andre gang de tre etatene har gjennomført den felles tilsynsaksjonen “Aksjon injeksjon”, rettet mot klinikker som tilbyr kosmetiske behandlinger. Resultatene viser at det er færre lovbrudd enn ved forrige aksjon, men vi ser nye måter de markedsfører tjenestene sine på.
– Dessverre ser vi fortsatt mange lovbrudd. Spesielt alvorlig er det at noen klinikker fortsetter å bryte loven, til tross for advarsler, veiledning eller pålegg om retting, sier enhetsleder Tove Gullstein Jahr i DMP, på vegne av alle tre etatene.
Mange typer lovbrudd
Aksjonen avdekket mange ulike typer lovbrudd. Forbrukertilsynet fant blant annet markedsføring av fillerbehandlinger som bruker virkemidler som appellerer til barn og unge. Markedsføringen har blitt publisert på sosiale medier som brukes av mange under 18 år, som TikTok og Instagram, og Forbrukertilsynet mener markedsføringen bidrar til kroppspress.
Helsetilsynet fant markedsføring med verdiladede ord og uttrykk som «sur munn» og «gummy smile» og bruk av legemidler utenfor godkjent bruksområde.
DMP oppdaget flere eksempler på ulovlig og svært misvisende markedsføring av kirurgiske tråder. Kirurgiske tråder er ment for bruk i rekonstruktiv kirurgi, for eksempel etter ulykker og skader, men markedsføres til bruk i kosmetisk behandling for å gi «foxy eyes» og «reversere aldringstegn». DMP mener markedsføringen fører til bruk av kirurgiske tråder utenfor hva som er tiltenkt bruk, hvor risiko og langtidseffekter er lite kjent eller ukjent.
Begrenser leges autorisasjon
Som følge av tilsynsaksjonen i 2023, besluttet Helsetilsynet høsten 2024 å begrense autorisasjonen til en lege tilknyttet flere klinikker, etter brudd på flere bestemmelser i helsepersonelloven. Legen har brutt loven og bestemmelsene som gjelder faglig forsvarlighet, bruk av medhjelper og krav til journalføring.
– Helsetilsynet mener at legens praksis kan være en risiko for pasientsikkerheten og svekke tilliten til helsevesenet. Legen har skrevet ut medisiner på en uforsvarlig måte og ikke ført journaler som hen skal. Derfor ser Helsetilsynet seg nødt til å begrense legens autorisasjon, sier avdelingsdirektør Anne Myhr i Helsetilsynet.
Begrensningen innebærer at legen må følge visse vilkår for å praktisere. Dersom legen fortsatt skal jobbe innen kosmetisk medisin, må hen holde Helsetilsynet informert om ulike forhold ved praksisen, og har ikke anledning til å skrive ut legemidler til andre pasienter enn de hen selv har hatt til konsultasjon. Legen har i etterkant opplyst til Helsetilsynet at hen innretter sin praksis etter tilsynets vurderinger i vedtaket.
Sender brev
I tillegg får, samlet fra alle etatene, nesten 50 klinikker ulike brev og reaksjoner ut fra alvorlighetsgraden og om det er gjentatte lovbrudd.
40 klinikker har fått brev hvor vi påpeker lovbrudd og gir veiledning om regelverket. Fire klinikker har fått varsel om vedtak med økonomiske sanksjoner, i tillegg til at det jobbes med tre varsler som kan føre til økonomiske sanksjoner.
– Vi forventer at alle klinikkene som har fått brev om lovbrudd nå retter opp markedsføringen sin, sier enhetsleder Tove Gullstein Jahr i DMP.
Større bevissthet i bransjen
Totalt sett fant vi færre lovbrudd, men vi ser nye måter klinikkene markedsfører tjenestene sine på. For eksempel har flere flyttet markedsføringen fra sosiale medier til timebestilling på nettsidene. Flere av klinikkene som fikk veiledning etter forrige aksjon, har rettet opp i markedsføringen sin og følger nå reglene.
– Det er heldigvis en større bevissthet i bransjen nå, etter at vi satte fokus på problematikken gjennom første runde med Aksjon injeksjon. I tillegg har vi hatt veiledningsmøter og webinarer for bransjen, som har bidratt til mer kunnskap. Men, bransjen har fortsatt en jobb å gjøre med å følge regelverket, påpeker underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet, Helsetilsynet og DMP har tilgrensende tilsynsområder. Derfor er det viktig at vi samarbeider om tilsyn med markedsføring fra klinikker som tilbyr kosmetiske behandlinger. Vi ser behov for å videreføre dette samarbeidet.
Faktaboks:
- Forbrukertilsynet, Helsetilsynet og Direktoratet for medisinske produkter (tidligere Legemiddelverket) har tilgrensende tilsynsområder når det gjelder markedsføring av kosmetiske behandlinger.
- Vi har gjennomført to tilsynsaksjoner, arrangert to webinarer for bransjen og laget en felles veileder om regelverket.
Reglene kort oppsummert:
- Markedsføring av kosmetiske behandlinger er ulovlig dersom den tar i bruk skremmende virkemidler eller bidrar til kroppspress blant barn under 18 år.
- Markedsføringen skal ikke virke støtende eller krenkende, eller spille på folks lyter eller fordommer mot normale kroppsvariasjoner. Den skal heller ikke inneholde før- og etterbilder eller inneholde tilbud om kreditt.
- Det er forbudt å markedsføre reseptpliktige legemidler mot allmennheten. Markedsføring av medisinsk utstyr er ulovlig dersom den villeder om utstyrets tiltenkte formål, sikkerhet og ytelse.
Kontakt:
Helsetilsynet: presse@helsetilsynet.no
Forbrukertilsynet: presse@forbrukertilsynet.no
DMP: pressevakt@dmp.no