Strenge krav til markedsføring av solarium 

Forbrukertilsynet har sett at flere næringsdrivende som tilbyr solariumstjenester har markedsført solarium som noe positivt for helsen, og at opplysninger om risiko for kreft og senskader mangler. Dette mener vi er i strid med loven.

Publisert:
Oppdatert:

I alt 28 av de største aktørene på markedet når det gjelder solarium har nå mottatt veiledningsbrev fra oss for å sikre at de setter seg inn i regelverket og foretar nødvendige grep for å sikre at virksomhetens praksis er i tråd med loven. I brevet understreker vi viktigheten av at virksomheter innretter sin praksis i henhold til gjeldende lover og regler, og at virksomhetene risikerer sanksjoner dersom disse ikke følges. 

Les brevet her

Må opplyse om risiko 

Etter strålevernforskriften skal virksomheter som tilbyr soling i solarium informere om relevante risikofaktorer og ha oppslag lett synlig i lokalene med advarselstekst og verneregler.  

Vi mener derfor at opplysning om kreftrisiko og risiko for andre senskader er en viktig og vesentlig opplysning som forbrukerne trenger for å ta et informert valg om å bruke en solariumstjeneste eller ikke. Derfor må opplysning om kreftrisiko alltid framgå i all markedsføring av solarium. 

Påstander må kunne dokumenteres

Alle påstander i markedsføringen må kunne dokumenteres. Kan ikke dette kravet oppfylles, anses påstandene for å være uriktige og dermed villedende og forbudt etter markedsføringsloven. Videre krever loven at vesentlige opplysninger må gis i markedsføringen. Det gjelder for eksempel all risiko ved å bruke en tjeneste. 

Forbrukertilsynet mener at næringsdrivende ikke kan markedsføre solarium som noe positivt for helsen, og det må opplyses om risiko ved bruk av solarium i all markedsføring. 

Sanksjoner ved lovbrudd 

Bente Øverli
Forbrukertilsynets direktør, Bente Øverli

– Forbrukertilsynet vil fremover vurdere behovet for å gjennomføre kontroller overfor enkeltvirksomheter som markedsfører solarium som noe positivt for helsen eller som ikke opplyser om risiko ved bruk av solarium, sier direktør i Forbrukertilsynet, Bente Øverli. 

– Dersom vi finner lovbrudd i en eventuell kontroll, kan vi bruke økonomiske reaksjoner for å sikre at reglene overholdes. Aktuelle sanksjoner kan være å forby en bestemt praksis og ilegge tvangsmulkt dersom et forbudsvedtak som er ilagt en virksomhet blir brutt. Vi kan også ilegge overtredelsesgebyr, opplyser Øverli. 

Disse aktørene har mottatt veiledningsbrevet

3T Trening AS, Tiller
Beauty Tan Askim, Askim
Beauty Tan DK, Danmark
Beauty Tan Nord AS, Bodø
Beauty Tan Tiurveien AS, Bodø
BTCAJ AS, Drammen
Billigsol Norge AS, Bodø
Mida Sol AS, Randaberg
Brun og Blid Holding AS, Straume
Brun og Blid Solsenter AS, Straume
Norsk Solariumservice AS, Straume
Solsenterdrift AS, Sandnes
Bli Brun Solstudio AS, Lier
Kriss AS, Trondheim
L&L Solstudio AS, Tiller
Luna Solstudio AS, Skjeberg
Megasun Norge AS, Trondheim
Sun2 Nor AS, Randaberg
Nordlys Malerservice AS, Alta
Sol og Eiendom AS, Notodden
Solar Brummunddal AS, Hamar
SCC Eiendom AS, Frosta
SOL OG FRITID SØR Serge D Teyssere, Færvik
Solhuset ANS, Oslo
Solungen AS, Hakadal
Spenst Norge AS, Moss
Tropical Sun AS, Ørskog
Åndalsnes Solsenter Anders Kroken, Åndalsnes

Flere artikler

Orienterer treningssentrene om kundenes rettigheter

Forbrukertilsynet har sendt orienteringsbrev til de største treningskjedene etter at sentre i flere deler av landet måtte stenge som følge av de nye korona-tiltakene som ble innført denne uken.