«Det er all grunn til å være varsom med å inngå strømavtaler på denne måten», sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Selgerne ivrer etter å få en underskrift på avtalen på stedet, noe som gir forbrukeren begrenset anledning til å kunne sette seg ordentlig inn i avtalen. Det mest lukrative fremheves, resten står med liten skrift på baksiden av kontrakten.
Klagene til Forbrukerombudet viser at kjøp av strøm på stands kan være vanskelig for forbrukerne. Det er mange ulike strømkontrakter som kan være uoversiktlige og vanskelige å sammenligne, og avtalene kan være omfattende. Det kreves normalt noe mer tid for sette seg inn i og for å forstå det hele og fulle innholdet i slike tilbud.
«Det er god grunn til å sette seg nøye inn i selskapenes avtalevilkår før du skriver under. Dersom selgeren ikke vil la deg få med en kopi av avtalen for å studere den nærmere bør du takke nei til tilbudet», sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Slik unngår du å bli lurt:
- Les nøye og sett deg grundig inn i avtalevilkårene før du eventuelt skriver under på en avtale.
- Se særlig etter vilkår om bindingstid, oppsigelsesfrister og vilkår om forskuddsbetaling.
- Sjekk hvilke årsavgifter og andre gebyrer som kreves i tillegg til strømprisen, og om du får tilbake noe av dette dersom du sier opp avtalen.
- Vær svært skeptisk til å inngå avtale der og da dersom du ikke kan få med deg en kopi av vilkårene hjem.
- Benytt deg av angreretten dersom du angrer på avtalen du inngikk. Du har i utgangspunktet 14 dagers angrefrist på alle avtaler du inngår på denne måten. Har du ikke fått de opplysningene som kreves blir angrefristen lenger.
- Har selskapet fått mange klager? Gjør et søk på Forbrukerombudets og Forbrukerrådets hjemmesider før du eventuelt bytter strømleverandør.