Forbrukertilsynet har ca. 140 ansatte. Hovedkontoret ligger i Porsgrunn, og vi har i tillegg kontorer i Stavanger, Tromsø og Longyearbyen.
Tildelingsbrev, instrukser og årsrapporter
Forbrukertilsynets årsrapport 2023
Se øvrige dokumenter på regjeringen.no
Strategier
Last ned Forbrukertilsynets strategi her
Last ned Forbrukertilsynets kommunikasjonsstrategi her
Våre høringsuttalelser
Se samlet oversikt over våre høringsuttalelser
Organisasjon og administrasjon
Forbrukertilsynet er et faglig uavhengig forvaltningsorgan som er administrativt underlagt Barne- og familiedepartementet.
Forbrukertilsynet ledes for tiden av konstituert direktør Bente Øverli. Forbrukertilsynets direktør blir utpekt av Kongen i statsråd for seks år av gangen.
Se oversikt over ledelsen, mellomlederne og kommunikasjonsrådgiverne i Forbrukertilsynet
Organisasjonskart
Tilsyn
Forbrukertilsynet arbeider med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere. Vi jobber også med å fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette vil vi oppnå gjennom veiledning og dialog med næringsdrivende, og gjennom godt informasjonsarbeid.
Tilsynet kan også bruke økonomiske sanksjoner mot næringsdrivende som bryter loven. Feilaktige påstander og villedende markedsføring, skjult reklame, kroppspress i sosiale medier, ulovlig telefonsalg og uadressert reklame er noen av problemstillingene tilsynet jobber med.
Her kan du lese mer om tilsynsarbeidet vårt og hvilke fagområder vi fører tilsyn med.
Tvisteløsning
Forbrukertilsynet har ansvaret for å mekle i saker mellom forbrukere og næringsdrivende.
Det betyr at vi kan hjelpe til med å løse saken hvis det oppstår uenighet rundt kjøp av varer eller tjenester.
Forbrukertilsynet kan mekle i saker mellom to privatpersoner, eller mellom en privatperson og en næringsdrivende.
Både privatpersoner og næringsdrivende kan be om å få en sak meklet hos oss.
Internasjonalt arbeid
Forbrukertilsynet deltar i en rekke internasjonale fora hvor vi jobber for et godt forbrukervern på tvers av landegrensene. To av de viktigste er International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) og det europeiske Consumer Protection Cooperation Network (CPC).
Lover og regler
Forbrukertilsynets rolle er nedfelt i markedsføringsloven. Tilsynets virksomhet er også regulert av forskrift om Forbrukertilsynets og Markedsrådets saksbehandling mv og forbrukerklageforskriften. Forbrukertilsynet håndhever forbrukervernreglene i både Markedsføringsloven og en rekke andre lover.
Forbrukertilsynet fører tilsyn med åpenhetsloven. Lovens viktigste hensikt er å fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og skal sikre allmenheten tilgang på informasjon.
I Norge må alle som selger varer og tjenester til forbrukere forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Dette er dermed en av de viktigste lovene som ligger til grunn for meklingsarbeidet vårt.