Selskapene som har fått brev av Forbrukertilsynet bryter loven ved å henvise folk til dyre spesialnumre når de skal ringe kundeservice. De som allerede er kunder skal få et tydelig tilbud om å ringe til vanlig takst.
Mange klager på spesialnummer
I fjor sommer sendte Forbrukertilsynet en rekke brev til norske næringsdrivende. I løpet av høsten hadde de fleste rettet seg etter loven.
Klagene fra publikum stoppet imidlertid ikke. Forbrukertilsynet samlet dem opp og brukte dem som grunnlag for en ny runde med brev. Flere av brevene har gått til internasjonale selskaper som Apple, Samsung, PayPal, Zalando, British Airways, WizzAir, DHL og Specsavers. Selskapene er bedt om å endre all markedsføring slik at den er i tråd med loven.
Ny avgjørelse i Europa
En avgjørelse fra EU-domstolen i 2017 slo fast at privatkunder skal slippe å bruke dyre spesialnumre.
— Loven gjelder for alle aktører som markedsfører seg mot norske forbrukere uansett hvor de er i Europa. Det sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.
— Folk skal ikke betale i dyre dommer for service de har krav på. Vi vil sørge for at forbrukernes rettigheter ivaretas og kommer til å følge nøye med i tiden framover.