Airbnb endrer praksis og vilkår

Etter press fra Forbrukertilsynet, endrer nå Airbnb måten de oppgir priser på. Utleieplattformen forbedrer også avtalevilkårene sine på en rekke punkter, og skal gjøre det lettere å se om man leier bolig fra en privatperson eller en næringsdrivende.

Publisert:
Oppdatert:

Forbrukertilsynet tok i fjor initiativ til et samarbeid med andre europeiske forbrukermyndigheter for å få Airbnb til å gjennomføre en rekke endringer på utleieplattformen. Nå har Airbnb endret praksis.

– Det er svært gledelig for forbrukere både her i Norge og resten av Europa at Airbnb endrer praksis sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet. – Dette vil gjøre det lettere å se hvilken pris man skal betale når man bruker Airbnb og hvem som faktisk er utleier.

– Det er ikke særlig hyggelig å ta med familien på en etterlengtet ferie, og få en uventet ekstraregning for Airbnb-leiligheten du har leid. Det går utover både feriekosen og lommeboken. Jeg er glad for at Airbnb nå gjør endringer. Det kommer norske forbrukere til gode nå som det er sommer, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad.
Han berømmer Forbrukertilsynet for å ha tatt initiativ til å få bukt med dette problemet.

Bedre opplysninger

Airbnb har forpliktet seg til å gi bedre opplysninger om blant annet:

Endringer i avtalevilkår

Airbnb har også forpliktet seg til å endre avtalevilkårene sine på flere punkter. Dette vil gjøre vilkårene klarere og gi forbrukere bedre rettigheter.

Endringene i vilkårene omfatter blant annet:

– Forbrukertilsynet har lang erfaring med å lede prosesser der vi har fått til at internasjonale aktører endrer praksis til det beste for forbrukere både i Norge og andre land. Dette er viktig arbeid som vi prioriterer høyt, sier Elisabeth Lier Haugseth.

Les også EU kommisjonens pressemelding her og se tilhørende faktaark.