Forbrukertilsynet har i lengre tid jobbet for at reklame i sosiale medier skal være klart og tydelig merket som reklame. Vårt siste tilsyn viser at de største profilene innen mote, sport og musikk har blitt flinkere til å merke reklame tydelig. Men noen ganger er ikke god merking nok.
Når sosiale medier-profiler følges av barn og unge under 18 år, har annonsørene et særlig ansvar for at reklamen faktisk egner seg for denne målgruppen. Er reklame for Restylane eller andre produkter som sprøytes inn i leppene for å gjøre dem fyldigere egnet for mindreårige? Og hva med slankeprodukter som lover smal midje og brun hud?
Uegnet reklame for barn
Mitt svar på dette er nei. Visse produkter egner seg ikke å reklamere for på blogger eller instagramprofiler med følgere som er yngre enn 18 år. Annonsørene er hovedansvarlig for at markedsføringsloven følges. Og når klinikker vurderer å bruke influencere til å markedsføre fillers o.l. bør de ha et svært bevisst forhold til dette.
Vi kan ikke forvente at unge jenter helt ned i 12-13-årsalderen selv skal forstå at fillers ikke nødvendigvis er veien til skjønnhet og lykke. Her bør annonsørene ta ansvar for å ikke rette denne typen markedsføring mot barn og unge.
Nettverkene må ta grep
Jeg har nylig sendt et brev til Eger Skin Clinic som er en klinikk som har brukt influencere til å markedsføre blant annet fillers. Her ber jeg klinikken om å sikre at mindreårige ikke blir utsatt for denne typen reklame. De har svart at de ikke vil bruke bloggere til å markedsføre kosmetiske injeksjoner i framtiden. Samtidig mener jeg at nettverkene bak de største profilene også bør ta et større ansvar for hvilke annonsører de slipper til. Et grep kunne vært å bestemme seg for at de ikke tillater reklame for kosmetisk kirurgi eller fillers blant sine profiler.
Det kan også være gode grunner til at politiske myndigheter bør vurdere om det er ønskelig å få på plass særlige regler knyttet til markedsføring av denne typen produkter.
Innlegget ble først trykket i Vårt Land.