ARK må slutte med villedende markedsføring av spill

Forbrukertilsynet ber ARK Bokhandel stanse all salgsmarkedsføring av spill som sammenligninger tilbudsprisene med veiledende priser.

Publisert:
Oppdatert:

ARK har hatt en kampanje der de markedsførte salg på brettspill og puslespill til 50% av veiledende pris. Forbrukertilsynet har konkludert med at markedsføringen var villedende ettersom ARK ikke kunne legge fram tilstrekkelig dokumentasjon for at de veiledende prisene var reelle sammenligningspriser i markedet.

– I de fleste bransjer ser vi at veiledende priser ofte er mer villedende enn veiledende, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Ofte villedende – sjelden veiledende

En veiledende pris er den prisen en importør, grossist eller produsent anbefaler at varen skal selges for til forbruker. For å kunne bruke veiledende pris som sammenligningspris er det i praksis stilt krav om at det kan dokumenteres at en vesentlig del av omsetningen i markedet faktisk skjer til denne prisen.

– Dokumentasjonskravet kan være vanskelig å innfri og derfor anbefaler vi å benytte andre sammenligningspriser som f.eks. egne reelle førpriser for å kommunisere et tilbud, sier Gjedrem.

­– Som forbruker er det lurt å være skeptisk til denne typen markedsføring. Det er lett å tro at du gjør et kupp når prisen er satt ned fra veiledende pris. Hvis varen sjelden eller aldri har vært solgt for den veiledende prisen, er det imidlertid ikke et reelt prisavslag, men villedende markedsføring.

ARK vil innrette seg

I sitt tilsvar til Forbrukertilsynet skriver ARK blant annet at de vil innrette seg i tråd med Forbrukertilsynets anmodning og ha et kontinuerlig fokus på å sikre at fremtidige kampanjer er i overensstemmelse med markedsføringslovens bestemmelser.